Powstający w Gdańsku nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub, realizowany przez konsorcjum Budimex i Deme Dredging osiągnął 40-procentowy poziom zaawansowania budowy. Obiekt będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu w Polsce, jak i całej Europie.
Aktualnie został ukończony został etap zalądowienia oraz obudowy blisko czterdziestohektarowej powierzchni. Obecnie są prowadzone głównie prace kafarowe i żelbetowe. Rozpoczęto także wbijanie stalowych brusów na południowej ścianie terminala. Wszystkie czynności są prowadzone z najwyższą dbałością o środowisko naturalne.
Realizacja Baltic Hub T3 to m.in. budowa nabrzeża głębokowodnego o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie. To oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie. Zakończenie prac budowlanych jest planowane na trzeci kwartał 2025 roku.
Terminal kontenerowy T3 ma być półautomatyczny, a cały proces sterowania i zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Zakres prac teletechnicznych w tej inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce.
– W tej chwili mamy zakończone prace hydrotechniczne, wchodzimy w etap prac konstrukcyjnych w trakcie których powstanie nawierzchnia terminalu, szyny i wszelkie urządzenia służące do przeładunków kontenerów. Ogromnie interesująca, biorąc pod uwagę unikatowość obiektu i jego rolę jest zastosowana teletechnika i energetyka – mówi Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex SA.
– Tak duża budowa prowadzona na nabrzeżu wymaga wyjątkowej dbałości o środowisko. Dlatego wszystkie prowadzone przez nas czynności wykonywane są z należytą troską o żyjące tu zwierzęta. W celu ich ochrony prace realizowane są pod nadzorem przyrodniczym – dodaje Anna Soszyńska, Koordynator Ochrony Środowiska na kontrakcie budowy terminala T3 w Budimex SA.
Przy budowie terminala T3 zastosowano najnowsze technologie, dzięki którym środowisko naturalne, w którym powstaje nowy terminal, pozostanie niezakłócone. W ramach tego są prowadzone monitoringi środowiskowe, a także jest badany hałas zarówno pod wodą jak i na lądzie. Dodatkowo są wykorzystywane specjalne urządzenia odstraszające, celem ochrony ssaków morskich.
To nie jedyny przykład działań Grupy Budimex, mający na celu włączanie się w aktywną ochronę regionu wybrzeża Bałtyku. W grudniu ubiegłego roku nawiązano współpracę z Fundacją Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, odpowiedzialną za Stację Morską i Fokarium w Helu. Wynikiem współpracy było przekazanie ośrodkowi rehabilitacji fok zaawansowanego analizatora biochemicznego, który pomoże w odtwarzaniu populacji ssaków morskich – fok i morświnów.
Ochrona środowiska wpisuje się jako jeden z priorytetów Budimeksu. Spółka chce być liderem branży w tej dziedzinie, stąd planuje także inwestycje w odnawialne źródła energii oraz redukuje ślad węglowy. Aby osiągnąć neutralność klimatyczną firma sukcesywnie przechodzi na model gospodarki o obiegu zamkniętym.
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów
Na Białorusi bez zmian. Dyrektor spółki, która wybuduje białoruski port w Rosji, do niedawna siedział w więzieniu