• <
PZT_1100x200_gif_2020

Wzrost żeglugi w rejonie Przejścia Północno-Zachodniego zagraża wrażliwemu ekosystemowi arktycznemu

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Wzrost żeglugi w rejonie Przejścia Północno-Zachodniego zagraża wrażliwemu ekosystemowi arktycznemu
Wzrost żeglugi w rejonie Przejścia Północno-Zachodniego zagraża wrażliwemu ekosystemowi arktycznemu - GospodarkaMorska.pl
fot. pixabay

ac

15.04.2021 Źródło: Zielona Gospodarka

Według najnowszego raportu grupy roboczej ds. Ochrony środowiska morskiego Arktyki (Arctic Council’s Working Group on the Protection of the Arctic Marine Environment - PAME) liczba statków wpływających do obszaru Przejścia Północno-Zachodniego wzrosła aż o 44% w latach od 2013 do 2019 roku.

W 2013 roku odnotowano około 112 statków na tym obszarze, podczas gdy w 2019 roku liczba ta wzrosła do 160 jednostek.

Większość statków handlowych poruszających się w obszarze Przejścia Północno-Zachodniego to statki kanadyjskie, ale również i jednostki pływające pod banderą Wysp Marshalla, Panamy i Bahamów.

W raporcie zidentyfikowano sześć głównych szlaków morskich, jak pokazano na poniższej mapie.

Fot. PAME 2021 report

Fot. PAME 2021 report

Oficjalnie nie ma definicji Przejścia Północno-Zachodniego, natomiast na potrzeby raportu dla tego obszaru przyjęto określenie wód arktycznych, które z kolei zostało opisane do ustalenia obszaru geograficznego, w kanadyjskiej ustawie o zapobieganiu zanieczyszczeniom wód arktycznych.

Na drogi wodne otaczające kanadyjski obszar Arktyki, składa się około 36 000 wysp, co czyni ją jednym z najbardziej złożonych obszarów geograficznych na Ziemi.

Zamieszkująca ten region, przybrzeżna społeczność nie ma dostępu do infrastruktury drogowej i kolejowej prowadzącej na południe regionu.

Autorzy raportu wskazują na wzrost użytkowania arktycznych szlaków żeglugowych. Zjawisko to stało się centrum zainteresowania organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną środowiska naturalnego.

Wzrost ilości jednostek w tym obszarze, powoduje znaczny wzrost emisji gazów cieplarnianych, pyłów i innych zanieczyszczeń, które negatywnie wpływają na bardzo wrażliwy, arktyczny morski ekosystem.

Wiele organizacji pozarządowych, w tym m.in. Clean Arctic Alliance nadal wzywa organy rządowe do wprowadzenia regulacji prawnych, które będą obligować jednostki korzystające z tranzytu przez Arktykę, do stosowania „czystych paliw”, które znacząco poprawią ochronę tego regionu.

Organizacje uważają za konieczność transformację żeglugi – rezygnację z paliw kopalnych i przejście na ekologiczne, bezemisyjne alternatywne nośniki energii.


Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32123,00 $ tona 3,02% 17 maj
 Cynk 2954,00 $ tona 1,03% 17 maj
 Aluminium 2455,00 $ tona 0,70% 17 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.