HaiSea Marine (HM), spółka joint venture Haisla First Nation oraz Seaspan ULC, ruszyła ze swoim programem budowy niskoemisyjnych holowników.
Po dostarczeniu w 2023 roku nowa flota ma być „jedną z najbardziej ekologicznych flot holowników na świecie” i będzie świadczyć usługi w zakresie pomocy i eskortowania statków dla przewoźników LNG zawijających do nowego obiektu eksportowego LNG Canada w Kitimat.
Zaprojektowane przez architektów marynarki wojennej i inżynierów Roberta Allana Ltd. (RAL) z Vancouver, holowniki zostaną zbudowane w stoczni Sanmar Shipyards. Zamiast oleju napędowego będą wykorzystywać energię elektryczną z baterii i gaz ziemny.
Oprócz tych środowiskowych standardów, holowniki eskortujące będą zdolne do reagowania na zanieczyszczenia/usuwania wycieków ropy naftowej, gaszenia pożarów terminali morskich, reagowania osób za burtą i holowania awaryjnego statków.
Oczekuje się, że po dostarczeniu w 2023 roku, nowa flota będzie „jedną z najbardziej ekologicznych flot holowników na świecie” i będzie świadczyć usługi w zakresie pomocy i eskortowania statków dla przewoźników LNG zawijających do nowego obiektu eksportowego LNG Canada w Kitimat.
Zaprojektowane przez architektów marynarki wojennej i inżynierów Roberta Allana Ltd. (RAL) z Vancouver, holowniki zostaną zbudowane w stoczni Sanmar Shipyards. Zamiast oleju napędowego będą wykorzystywać energię elektryczną z baterii i gaz ziemny.
Rewolucyjne pod względem technologii
Jak poinformowano, nowa flota holowników będzie się składać z dwóch holowników eskortujących dwupaliwowych (LNG i diesel) RAstar 4000-DF oraz trzech elektrycznych holowników portowych ElectRA 2800. Przy długości 40 metrów i przy 100 tonach uciągu na słupku będą generować siły pośrednie o wartości około 200 ton.
Holowniki eskortujące RAstar 4000 DF będą wykonywać większość swoich misji wykorzystując gaz ziemny jako podstawowe paliwo. Pozwala to na znaczną redukcję emisji w porównaniu z konwencjonalnymi holownikami diesla o tej samej mocy, zgodnie z najbardziej rygorystycznymi normami emisji w międzynarodowym przemyśle morskim, normami emisji IMO Tier III.
Z drugiej strony, holowniki portowe ElectRA 2800 z zasilaniem akumulatorowo-elektrycznym będą wykonywać większość misji związanych z cumowaniem i odcumowywaniem statków na zasilaniu bateryjnym.
Mając 28 metrów długości, z około 70 tonami uciągu na słupie i 5240 kWh pojemności akumulatora każdy, te holowniki portowe są zaprojektowane do pracy w tandemie w nowym obiekcie eksportowym LNG Canada.
– Te przyjazne dla środowiska statki dwupaliwowe reprezentują przyszłość – są rewolucyjne zarówno pod względem technologii, jak i zdolności do tworzenia możliwości dla ludzi z Haisla – skomentował Frank Butzelaar, dyrektor generalny Seaspan Marine Transportation.
– Te pięć holowników utworzy dotychczas najbardziej zaawansowaną technologicznie flotę na świecie – zaznaczył.
Emisje mniejsze nawet o połowę
HaiSea Marine otrzymała duży kontrakt na budowę i obsługę holowników eskortowych i portowych wymaganych dla obiektu eksportowego LNG Canada w Kitimat w 2019 roku.
Według LNG Canada, wartość 12-letniego kontraktu wynosi około 500 mln CAD (376,6 mln USD).
Dzięki wystarczającej podaży czystej energii hydroelektrycznej dostępnej w Kitimat, holowniki portowe będą mogły ładować się z wyspecjalizowanych urządzeń do ładowania na lądzie przy swoich przystaniach pomiędzy przystankami, co skutecznie spowoduje prawie zerową emisję podczas pracy na bateriach.
Oczekuje się, że emisje gazów cieplarnianych z nowych holowników będą znacznie niższe (odpowiednio 54 proc. i 24 proc.) niż alternatywy napędzane olejem napędowym.
Terminal LNG będzie obsługiwany przez JGC-Fluor BC LNG Joint Venture (JFJV) i obsługiwany przez LNG Canada, wspólne przedsięwzięcie Shell, PETRONAS, PetroChina, Mitsubishi i Korea Gas Corporation (KOGAS).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów