H-13 Przemko to ostatni z serii sześciu holowników projektu B860 budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding SA dla Marynarki Wojennej RP. W poniedziałek, 26 kwietnia rozpoczęły się próby morskie jednostki, po których nastąpi przekazanie Zamawiającemu.
Podczas trwających kilka dni testów morskich SAT (ang. Sea Acceptance Test) zostaną sprawdzone systemy i urządzenia okrętowe jednostki, wynikające z umowy oraz wymogów klasyfikatora jakim jest Polski Rejestr Statków, w szczególności systemy łączności oraz systemy napędowe i manewrowe wraz z uciągiem na palu.
W maju jednostka ma przejść próby zdawczo-odbiorcze.
Po zakończeniu wszystkich formalności, w drugiej połowie maja br. H-13 Przemko wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców i razem z H-11 Bolko oraz H-12 Semko będzie pełnił służbę w świnoujskiej 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
H-13 Przemko jest ostatnim z serii sześciu holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP na mocy kontraktu podpisanego z Inspektoratem Uzbrojenia w czerwcu 2017 roku. Pięć jednostek pomocniczych z zakontraktowanych sześciu – H-12 Semko, H-11 Bolko, H-1 Gniewko, H-2 Mieszko i H-3 Leszko zostały już przekazane Zamawiającemu.
Holowniki projektu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Rosyjski statek wpłynął na wody terytorialne Finlandii
Szwecja. Wszczęto procedurę ochrony wraku odkrytego przez Polaków
Wielki wyciek substancji ropopochodnej na Motławie powstrzymany. Możliwy powrót żeglugi
Nie ma czasu do stracenia. Europejska energetyka wiatrowa musi przyśpieszyć