• <
nauta_2024

Wyjątkowa konstrukcja do budowy podwodnego tunelu odpłynęła ze stoczni CRIST

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Wyjątkowa konstrukcja do budowy podwodnego tunelu odpłynęła ze stoczni CRIST
Wyjątkowa konstrukcja do budowy podwodnego tunelu odpłynęła ze stoczni CRIST - GospodarkaMorska.pl

Jakub Milszewski

30.10.2023

MPP, jedyny w swoim rodzaju specjalistyczny ponton, który został skonstruowany na potrzeby budowy podwodnego tunelu łączącego Niemcy i Danię, odpłynął ze stoczni CRIST w Gdyni. Jednostka jest holowana do Kłajpedy, gdzie spędzi nieco czasu przed podróżą do Danii. Tam czekają ją testy morskie.

Pokaż cały artykuł
Fot. GospodarkaMorska.pl

MPP, jedyny w swoim rodzaju specjalistyczny ponton, który został skonstruowany na potrzeby budowy podwodnego tunelu łączącego Niemcy i Danię, odpłynął ze stoczni CRIST w Gdyni. Jednostka jest holowana do Kłajpedy, gdzie spędzi nieco czasu przed podróżą do Danii. Tam czekają ją próby morskie.


MPP to najnowsza duma w portfolio gdyńskiej stoczni CRIST. To stalowy ponton, zaprojektowany i zbudowany w konkretnym celu – by układać na dnie morza żwir, na którym następnie posadowione będą elementy podmorskiego tunelu, który skróci drogę między Niemcami, a duńską wyspą Lolandią. Jednostka jest przeznaczona stricte do tego konkretnego celu, co wpłynęło między innymi na jej wymiary. Kadłub MPP mierzy 130 metrów, a cała jednostka wraz z pasami transmisyjnymi – 149 metrów. Jednocześnie wyróżnia się bardzo niskim zanurzeniem. W dwóch komorach na pokładzie zmieści się 14 tys. ton żwiru, który następnie – dzięki specjalnemu urządzeniu zasypowemu – będzie precyzyjnie układany na dnie morza. Budowę jednostki zleciło konsorcjum Femern Link Contractors, odpowiadające za budowę 18-kilometrowego tunelu Femern Link, który będzie ciągnął się od niemieckiego Puttgarten do duńskiego Rødbyhavn. Stocznia CRIST rozpoczęła prace nad MPP w 2021 roku, a w pierwszej połowie października 2023 roku oficjalnie przekazała ponton armatorowi. Konstrukcja odpłynęła z Gdyni 30 października rano. Przy tym skomplikowanym projekcie stocznia CRIST współpracowała m.in. z polskim biurem projektowym StoGda.

MPP nie posiada własnych silników – docelowo ma pracować na zaledwie 18-kilometrowym odcinku morza, więc instalowanie potężnych siłowni byłoby stratą miejsca. Dlatego też 130-metrowa konstrukcja odbiła od Nabrzeża Dokowego stoczni CRIST w Gdyni przy pomocy holowników firmy Fairplay. Jeden z nich, Fairplay-85 pchał MPP od strony rufy, dwa obstawiały ponton z boków, zaś Fairplay-35 ciągnął go na holu. I to właśnie temu ostatniemu przypadła rola doholowania wyjątkowej jednostki do Kłajpedy. Tam, przy jednym z nabrzeży, MPP będzie oczekiwać na próby morskie, które odbędzie już w Danii. Na Litwę pojechała już także część załogi, która będzie się w dalszym ciągu zapoznawać z procedurami na jednostce, by być w gotowości do rozpoczęcia właściwych prac na miejscu budowy Femernlink.


Cała operacja odholowywania MPP do Kłajpedy rozpoczęła się dziś rano około godziny 8. Fairplay-35 i MPP przepłynęły bezpiecznie przez bramę Portu Gdynia około czterdziestu minut później. Z tzw. Ostrogi Pilotowej proces obserwował m.in. główny projektant wyjątkowego pontonu.

Pożegnanie MPP nie kończy jednak przygody stoczni CRIST z jednostkami do budowy tunelu pod Bełtem Fehmarn. W stoczniowym doku trwają bowiem prace nad kolejnym złożonym projektem o numerze budowy NB 100. Posłuży on do transportu i instalacji prefabrykowanych elementów tunelu.

Femernlink po ukończeniu będzie najdłuższym tunelem drogowo-kolejowym na świecie, najdłuższym tunelem drogowym pod wodą na świecie, najgłębszym tunelem drogowo-kolejowy na świecie oraz drugim najgłębiej zakopanym tunelem betonowy na świecie.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.