Gdyńska stocznia gościła 10 grudnia na swoim terenie delegację z tureckiego zakładu Sefine Shipyard. Była to okazja do zaprezentowania działalności, osiągnięć i potencjału technologicznego uczestników oraz omówienia możliwościach zacieśnienia współpracy przemysłów zbrojeniowych i okrętowych Polski i Turcji.
W spotkaniu wzięli udział prezes PGZ Stocznia Wojenna Marcin Ryngwelski, przedstawiciele Sefine Shipyard, Mustafa Lutfi Civelek, Yusuf Akyüz oraz Sevgi Duman, a także reprezentanci polskiej Marynarki Wojennej na czele z kadm. Włodzimierzem Kułaginem, szefem Zarządu Uzbrojenia Inspektoratu Marynarki Wojennej. Ten ostatni miał zapewnić merytoryczny wkład w rozmowę oraz przedstawić stan i wykonywane zadania morskiego rodzaju sił zbrojnych.
„Jesteśmy przekonani, że dzisiejsze spotkanie może być ważnym krokiem w kierunku pogłębienia naszych wzajemnych relacji biznesowych i wzmocnienia potencjału obronnego obu państw”, przekazała PGZ Stocznia Wojenna na portalu Linkedin.

W trakcie wydarzenia goście z Turcji zapoznali się również z aktualną działalnością gdyńskiej stoczni, w tym prowadzonymi przedsięwzięciami stoczniowymi i budowlanymi. Aktualnie PGZ Stocznia Wojenna realizuje największe przedsięwzięcie w historii polskiej branży okrętowej, czyli budowę trzech wielozadaniowych fregat programu „Miecznik”. Od sierpnia ub. r. trwa budowa pierwszej z nich, przyszłego ORP Wicher. Wodowanie jest zaplanowane na 2026 rok, a przekazanie wszystkich trzech jednostek ma nastąpić w latach 2029-2031. Będą wchodzić w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia. W związku z tym przeprowadzono modernizację infrastruktury stoczniowej, czego przykładem jest otwarta jesienią tego roku Hala Kadłubowa, będąca najwyższym tego rodzaju obiektem w Polsce.
Sefine Shipyard została założona w 2007 roku i specjalizuje się w budowie statków, a także usługach w zakresie ich konserwacji, naprawy i konwersji. Realizuje także zlecenia związane z produkcją dużych konstrukcji stalowych. Zajmuje obszar 250 000 m2 i leży nad Morzem Marmara. Posiada suchy dok o pojemności 90 000 DWT Post-Panamax oraz pływający dok o pojemności 120 000 DWT Aframax. Stocznia eksportuje statki, m.in. do przewozu żywych ryb do takich państw jak Norwegia, Włochy, Holandia, Wielka Brytania, Estonia i Wyspy Owcze. Angażuje się także w działalność badawczo-rozwojową (R&D), jak i dostarczanie nowych rozwiązań morskich, koncentrując się w szczególności na autonomicznych i bezzałogowych pojazdach morskich nowej generacji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów