W następstwie ataku na konwój World Central Kitchen i napiętej rozmowy premiera Izraela Benjamina Netanjahu z prezydentem USA Joe Bidenem, izraelski gabinet bezpieczeństwa postanowił podjąć natychmiastowe kroki w celu poprawy sytuacji humanitarnej w Strefie Gazy - podał portal Times of Israel, powołując się na kancelarię premiera Izraela.
Według komunikatu Izrael tymczasowo otworzy port Aszdod dla dostaw pomocy humanitarnej i po raz pierwszy od 7 października otworzy przejście graniczne Erez w północnej Strefie Gazy.
Tel Awiw zwiększy także wielkość pomocy z Jordanii, transportowanej przez przejście Kerem Szalom.
"Wzrost pomocy zapobiegnie kryzysowi humanitarnemu – twierdzi kancelaria izraelskiego premiera – i ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia kontynuacji walk i osiągnięcia celów wojny".
Z kolei Pentagon podał, że wojsko amerykańskie planuje budowę molo u wybrzeży Strefy Gazy w celu zwiększenia dostaw pomocy humanitarnej. Molo będzie gotowe do działania pod koniec tego miesiąca lub na początku maja - poinformował sekretarz prasowy resortu obrony USA Pat Ryder.
"W tym momencie wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem" – powiedział Ryder. Zaznaczył, że Izrael zgodził się zapewnić bezpieczeństwo na brzegu podczas przesyłania i dystrybucji pomocy, ale szczegóły są wciąż opracowywane.
Jak pisze Times of Israel, w czwartek kilka łodzi wojskowych przewożących żołnierzy i sprzęt do budowy molo zacumowało na Wyspach Kanaryjskich w celu zaopatrzenia w paliwo i konserwację, po czym oczekuje się, że popłyną dalej na Morze Śródziemne. W pobliżu Krety znajduje się statek obsługiwany przez Dowództwo Wojskowego Transportu Morskiego, przewożący część sprzętu, potrzebnego do realizacji budowy molo.
zm/
Podpisano umowę dt. budowy multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego w Porcie Szczecin
RWE i Port Karlshamn razem dla rozwoju bałtyckiej energetyki wiatrowej
Arkadiusz Marchewka: rozwój żeglugi śródlądowej jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję
Wyścig o czysty Bałtyk. Debata nad katalogiem najlepszych praktyk i technologii przy przeładunkach towarów masowych suchych w portach morskich
Chiński inwestor pozbawiony koncesji na budowę Wielkiego Kanału Interoceanicznego