Ze względu na znaczenie regionu arktycznego dla bezpieczeństwa gospodarczego, narodowego i klimatycznego pogłębiamy współpracę przy budowie najnowocześniejszych lodołamaczy – głosi wydane w czwartek oświadczenie prezydentów USA i Finlandii Joe Bidena i Alexandra Stubba oraz premiera Kanady Justina Trudeau.
Celem trójstronnej współpracy w ramach ICE Pact (Icebreaker Collaboration Effort) jest także zapewnienie by regiony polarne oraz arktyczne były „obszarami pokojowymi, opartymi na współpracy i dobrze prosperującymi” - napisano w komunikacie opublikowanym w kuluarach szczytu NATO w Waszyngtonie.
„Bez członkostwa Finlandii w NATO taka deklaracja (o znaczeniu strategicznym, politycznym i gospodarczym) nie byłaby możliwa” – oświadczył prezydent Stubb podkreślając, że inicjatywa to dla Finlandii nowe możliwości w obszarze północnoamerykańskiej infrastruktury krytycznej.
Fińskie stocznie są największym dostawcą lodołamaczy na świecie. Około 60 proc. z eksploatowanych obecnie jednostek powstało w Helsinkach, a 80 proc. z nich zaprojektowano w Finlandii.
Pod koniec 2023 roku kanadyjska spółka Davie Shipbuilding wykupiła aktywa Helsinki Shipyard, wcześniej będącej w rękach rosyjskich właścicieli. Helsińska stocznia, powstała w 1865 roku, specjalizuje się w budowie lodołamaczy, zaś kanadyjska firma oprócz budowy statków operujących w strefie arktycznej, ma także doświadczenie w konserwacji okrętów wojennych oraz promów.
Podłożem zacieśnienia współpracy USA i Kanady z Finlandią jest coraz większe zainteresowanie i aktywność nie tylko Rosji, ale także Chin w obszarze arktycznym – komentują główne fińskie media, nadawca publiczny Yle oraz dziennik „Helsingin Sanomat”.
pmo/ ap/
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii