Na niemal 720 mln euro opiewa umowa, którą operatorzy systemów przesyłowych energii elektrycznej z Polski, Litwy, Łotwy i Estonii podpisali z unijną Agencją Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci (INEA). Dofinansowanie dotyczy synchronizacji systemów elektroenergetycznych krajów bałtyckich.
Umowa, którą z Agencją podpisały PSE, Litgrid, AST i Elering to konsekwencja decyzji o dofinansowaniu z instrumentu CEF (Connecting Europe Facility) rozbudowy infrastruktury energetycznej, niezbędnej do synchronizacji systemów elektroenergetycznych krajów bałtyckich z systemem kontynentalnej Europy CEN. Obecnie Estonia, Litwa i Łotwa wraz z Rosją, Białorusią i innymi państwami są częścią poradzieckiego systemu IPS/UPS.
Komitet Koordynacyjny CEF przyznał kluczowym projektom realizowanym w ramach synchronizacji maksymalne możliwe dofinansowanie, wynoszące 75 proc. ich całkowitej wartości.
Największa część - 493 mln euro - wesprze budowę Harmony Link, podmorskiego kabla między Polską a Litwą. 166,5 mln euro posłuży do instalacji kompensatorów synchronicznych w Estonii, Litwie i Łotwie. Reszta dofinansowania trafi na modernizację infrastruktury przesyłowej w Polsce, niezbędną do zapewnienia stabilnej pracy połączonych systemów elektroenergetycznych.
Projekt synchronizacji to największy beneficjent środków z CEF. Operatorzy systemów przesyłowych z państw bałtyckich i Polski otrzymali blisko trzy czwarte całego tegorocznego budżetu na projekty z zakresu energetyki, wynoszącego łącznie 979,6 mln euro. Wcześniej projekty związane z synchronizacją otrzymały już 323 mln euro unijnego wsparcia.
Zgodnie z harmonogramem, synchronizacja systemów ma nastąpić z końcem 2025 r.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii