• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in.: Stena Line wprowadza kolejne zmiany na trasach bałtyckich

03.11.2020 10:58 Źródło: Promy SKAT
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in.: Stena Line wprowadza kolejne zmiany na trasach bałtyckich
Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in.: Stena Line wprowadza kolejne zmiany na trasach bałtyckich  - GospodarkaMorska.pl
fot. Stena Line

W cotygodniowym przeglądzie Promy SKAT w telegraficznym skrócie informują o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa.W tym tygodniu m.in. o kolejnej bałtyckiej trasie, którą Stena Line zamierza wzmocnić.

Stena Forecaster zasila flotę P&O Ferries


Należący do Stena RoRo statek Stena Forecaster zasili flotę P&O Ferries. Brytyjski przewoźnik zdecydował się na wyczarterowanie statku, który zastąpi dotychczas eksploatowaną przez niego na Morzu Irlandzkim jednostkę MISIDA. Dzięki temu ruchowi P&O Ferries będzie mogło utrzymać dotychczasowy rozkład na trasie Dublin-Liverpool. Stena Forecaster dołączy do trzech innych statków, które już obsługują ten serwis (Norbank, Norbay i Clipper Pennant). Obecny dotąd na tej linii statek ro-ro MISIDA, który należy do Godby Shipping, został wyczarterowany norweskiemu operatorowi Sea-Cargo.

Fjord1 zamawia nowe promy elektryczne. Postawiono na innowacyjne podejście

W niepewnych, zdominowanych przez temat pandemii czasach, wielu przewoźników wciąż inwestuje w rozwój floty. Firma Fjord1 zamówiła właśnie dwa nowe promy. Będą to jednostki elektryczne. Oba statki zostaną dostarczone przez zakłady Havyard Design & Solutions. Co ciekawe, w ramach kontraktu armator otrzymał dostęp do innowacyjnego narzędzia przygotowanego przez Havyard LAB. Pozwala ono na przetestowanie kadłuba, zaimplementowanych technologii oraz możliwości operacyjnych statku jeszcze przed ukończeniem budowy. "Przeprowadziliśmy symulację różnych opcji związanych z projektem i pokazaliśmy klientowi, że może znacząco zmniejszyć zapotrzebowanie na energię zastępując jedno rozwiązanie innym" – powiedział Stig Magne Espeseth z Havyard Design & Solutions.

Promy w Grecji. Potrzebne pilne inwestycje


Komunikacja promowa w Grecji, stanowiąca jeden z fundamentów transportu w tym kraju, wymaga pilnych nakładów finansowych. Eksperci wielokrotnie zwracali uwagę na to, że niezbędne jest odnowienie funkcjonującej tam floty. Najnowsze wyliczenia pokazują, że aby osiągnąć ten cel, potrzebna jest suma 4,5 miliarda euro. W tej chwili średni wiek statków zasilających składającej się ze 105 promów floty, obsługującej połączenia w Grecji, wynosi 26 lat. 37 statków ma ponad 30 lat (13 z nich ponad 40 lat) i program ich wymiany powinien zostać przeprowadzony w pierwszej kolejności. Szacuje się, że tylko na tym etapie trzeba będzie wyłożyć sumę 2 miliardów euro. Grecka flota się starzeje, mimo ograniczenia jej wielkości. Resort odpowiedzialny za żeglugę poinformował, że zamierza realizować inwestycje z pomocą środków pozyskanych z funduszy unijnych.
 
Port w Kapellskär przejdzie wielkie zmiany

Działający w Szwecji Port of Kapellskär czeka mała rewolucja. Port otrzymał właśnie dofinansowanie, które pozwoli na ograniczenie poziomu zanieczyszczeń generowanych w jego obrębie, ale umożliwi też wprowadzenie innowacji, które służyć będą pasażerom oraz klientom frachtowym. W porcie pojawią się m.in.: urządzenia pozwalające na zasilanie statków z lądu w trakcie postoju (cold ironing), system automatycznego cumowania, a także nowa infrastruktura pozwalająca na szybsze zaokrętowanie i wyokrętowanie pasażerów. Szwedzki port otrzymał środki w ramach unijnego projektu "Motorways of the Seas" . Prace mają się rozpocząć jeszcze w listopadzie br. i potrwają do końca 2023 r. Z podobnej dotacji skorzysta też funkcjonujący w Finlandii port Naantali.
 
Stena Line wzmocni ofertę na kolejnej trasie

Szwedzki armator zapowiedział zwiększenie podaży na kolejnej oferowanej na Bałtyku trasie. Tym razem chodzi o połączenie Travemunde-Lipawa. Na linii, która dziś obsługiwana jest przez statki Stena Gothica i Urd, pojawić się mają dwie nowocześniejsze jednostki (ich nazw jeszcze nie ujawniono), posiadające większą przestrzeń ładunkową, ale też dające większy komfort pasażerom. Oferowana na tej trasie powierzchnia ładunkowa wzrośnie o 40 proc. Skrócić ma się też czas przeprawy. Jak poinformowano, zmiana ta będzie możliwa m.in. dzięki wzmocnieniu trasy Nynäshamn-Ventspils wydłużonymi promami typu Visentini - Stena Lagan i Stena Mersey. To pociągnie za sobą przetasowania we flocie i umożliwi zwiększenie podaży w przypadku innych serwisów. Stena Lagan i Stena Mersey mają się pojawić na trasie łączącej Szwecję i Łotwę wiosną 2021 r. Wtedy też dodatkowe możliwości przewozowe pojawią się na linii Travemunde-Lipawa.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 36575,00 $ tona 1,63% 23 wrz
 Cynk 3043,00 $ tona 0,83% 23 wrz
 Aluminium 2936,00 $ tona 1,73% 23 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.