• <

Trzy nowe suwnice dla T3 w Baltic Hub już przy nabrzeżu. Rozładunek lada moment

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Trzy nowe suwnice dla T3 w Baltic Hub już przy nabrzeżu. Rozładunek lada moment
Fot. GospodarkaMorska.pl

Dziś rano do gdańskiego Baltic Hub przypłynął statek Zhen Hua 32. Nie dostarczył jednak do terminala kontenerów, a zacumował przy nowym, wciąż jeszcze formalnie nieuruchomionym nabrzeżu T3 z ważnym ładunkiem - trzema pozostałymi suwnicami STS, które będą pracować na nabrzeżu.

Dostarczone przez 235-metrowy Zhen Hua 32 dopłynął do Gdańska z Szanghaju wczoraj, dzisiaj rano zaś przybił do nabrzeża T3. Dostarczył drugą część potężnych suwnic STS (Ship-To-Shore), wyprodukowanych dla terminalu przez chińską ZPMC, największego producenta tego typu maszyn na świecie. T3 wyposażonych będzie w siedem takich urządzeń – cztery pierwsze przypłynęły jeszcze w zeszłym roku, dziś do nabrzeża dotarły brakujące trzy.

Nowe suwnice STS na T3 są jednymi z najwyższych i najbardziej zaawansowanych w Europie. Mają 96 metrów wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem), wysięg na 74 metry (26 rzędów kontenerów szerokości) i mogą podnieść kontener o wadze do 65 ton na wysokość 55 metrów. Przed rozpoczęciem 29 500-kilometrowej podróży morskiej do Polski w grudniu 2024 roku, suwnice zostały w pełni zmontowane. Pierwsze cztery suwnice STS, które zostały dostarczone do Baltic Hub w październiku ubiegłego roku, przechodzą obecnie testy na statkach dowozowych. Testowe zawinięcie statku dalekomorskiego na nowe nabrzeże odbędzie się na początku kwietnia.

Na T3 pracować będą również zautomatyzowane suwnice aRMG, montowane na szynach. Łącznie będzie ich 20 - zmontowanych zostało już 12, cztery przechodzą aktualnie testy. Będą one obsługiwać place składowe na terminalu. Baltic Hub podaje, że zastosowanie tych maszyn pozwoli na optymalizację obsługi kontenerów i poprawienie bezpieczeństwa operacyjnego na placach. Suwnice te mają też być bardziej wydajne i bezpieczniejsze, są obsługiwane zdalnie z budynku administracyjnego, bez potrzeby wychodzenia na plac przez operatora. Zasilane są energią elektryczną, a Baltic Hub kupuje energię z odnawialnych źródeł. 

– Nowe suwnice STS i aRMG umożliwią Baltic Hub znaczne zwiększenie wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa na terminalu oraz będą wspierać zrównoważony rozwój firmy. Ukończenie budowy T3 nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmocni rolę Polski w globalnej sieci logistycznej – powiedział Jan Van Mossevelde, Dyrektor Generalny Baltic Hub cytowany w oficjalnym komunikacie.

Terminal T3 zwiększy przepustowość i tak już największego terminalu kontenerowego na Bałtyku o kolejnych 1,5 mln TEU. Zostanie oficjalnie uruchomiony w połowie roku, zaś ostatnie prace mają zostać zakończone pod koniec 2025. Powiększy on powierzchnię Baltic Hubu o 36 hektarów. Dysponować będzie nabrzeżem o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra, pozwalającym na obsługę największych kontenerowców na świecie.

– Rozbudowa Baltic Hub to duża inwestycja w przyszłość globalnej logistyki. Do końca 2025 r. będziemy oferować jeszcze bardziej zaawansowane i wydajne zaplecze do obsługi kontenerów. Ten rozwój przynosi korzyści polskiej gospodarce, ułatwia handel w całym regionie i gwarantuje, że Baltic Hub pozostanie najlepszym wyborem dla globalnych linii żeglugowych – mówi Jan Van Mossevelde.




SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.