• <

Trasa dookoła Afryki powoduje zwiększenie liczby zgubionych kontenerów

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Trasa dookoła Afryki powoduje zwiększenie liczby zgubionych kontenerów

Liczba kontenerów wypadających za burtę statków handlowych gwałtowanie wzrasta, ponieważ armatorzy omijają objęte działaniami wojennymi Morze Czerwone i opływają Afrykę, pokonując burzliwe wody wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

Według rocznego raportu Światowej Rady Żeglugowej (WSC) w 2024 r. ta zmiana trasy spowodowała utratę 576 kontenerów. Rok wcześniej do morza wpadło o 221 kontenerów mniej, a ten rok zapowiada się jeszcze gorzej, ponieważ tylko jeden statek MSC Elsa, który w maju zatonął na Morzu Arabskim przewoził 640 kontenerów, z czego dotychczas morze wyrzuciło na brzeg tylko 60.

Południowoafrykański Urząd Bezpieczeństwa Morskiego (SMSA) informował w ubiegłym roku o co najmniej trzech poważnych incydentach, do których doszło u południowych wybrzeży RPA między lipcem a wrześniem 2024 r. Łącznie statki te straciły wówczas 189 kontenerów, co oznacza, że rejon Przylądka Dobrej Nadziei odpowiada za ponad jedną trzecią globalnych strat.

W ubiegłym roku liczba statków wybierających trasę wzdłuż Afryki wzrosła o 191 proc. w porównaniu z rokiem 2023, a w bieżącym, z powodu konfliktu Izraela i Stanów Zjednoczonych z Iranem i atakami jemeńskich rebeliantów Huti, wzrost jest jeszcze większy. W normalnych warunkach większość z tych statków nie przepływałaby w pobliżu afrykańskiego przylądku, gdzie między czerwcem a sierpniem szaleją zimowe sztormy.

„Pomimo ciągłych wysiłków branży mających na celu zapobieganie stratom, przekierowanie tranzytów z dala od Morza Czerwonego i wokół Przylądka Dobrej Nadziei w celu utrzymania globalnego handlu w ruchu sprawia, że przewoźnicy morscy poruszają się jedną z najtrudniejszych tras na świecie” – przyznał w raporcie Joe Kramek, prezes i dyrektor generalny WSC.

Organizacja uspokaja jednak armatorów, ponieważ liczba utraconych kontenerów, choć rośnie, jest mniejsza niż średnia dla lat 2021-2023, która wynosiła 1061. Jednym z najgorszych dla tej branży był rok 2019 r., gdy utracono około 16 tys. kontenerów. Rok później tylko jeden statek One Apus stracił ich aż 1816. 

tebe/ ap/

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.