• <
nauta_2024

To najwyższa hala w polskim przemyśle stoczniowym. Na obiekcie należącym do PGZ Stocznia Wojenna zawieszono wiechę

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki To najwyższa hala w polskim przemyśle stoczniowym. Na obiekcie należącym do PGZ Stocznia Wojenna zawieszono wiechę
To najwyższa hala w polskim przemyśle stoczniowym. Na obiekcie należącym do PGZ Stocznia Wojenna zawieszono wiechę - GospodarkaMorska.pl

Rafał Kamiński

11.12.2023
Pokaż cały artykuł
Fot. PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.

Z udziałem przedstawicieli stoczni, władz, wykonawców oraz wojskowej kadry miał miejsce symboliczny moment, świadczący o zakończeniu ważnego etapu budowy. Nowa infrastruktura jest kluczowa dla budowy i modernizacji okrętów, w tym przyszłych, wielozadaniowych fregat programu "Miecznik".

Zawieszenie wiechy jest wielowiekową tradycją w trakcie budowy. W jej trakcie na najwyższym punkcie obiektu jest umieszczany przystrojony wieniec, symbolizując tym zakończenie ważnego etapu budowy. W tym przypadku mowa o najwyższym budynku stoczniowym w Gdyni, który może stać się wizytówką branży stoczniowej. Uroczystość poprzedziło wręczenie odznaczeń pracownikom PGZ Stocznia Wojenna, którzy otrzymali ordery za wieloletnią służbę.

W wydarzeniu uczestniczyli prezes PGZ Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna Paweł Lulewicz, prezes zarządu Grupy NDI Małgorzata Winiarek-Gajewska, dyrektor Departamentu Technik Morskich PGZ, dyrektor programu "Miecznik" Maciej Mularczyk, krajowa dyrektor na Polskę w Babcock International Ewa Kittel-Prejs a także przedstawiciele Agencji Uzbrojenia, władz samorządowych oraz pracownicy stoczni i konsorcjum budowlanego.

– To jest jedna z najnowocześniejszych stoczni z z infrastrukturą przygotowaną do budowy najnowocześniejszych okrętów w basenie Morza Bałtyckiego. Utrzymanie okrętów tutaj budowanych, serwis jednostek marynarki wojennej oraz kooperacja z partnerami zagranicznymi dają ogromne szanse rozwoju. Nowoczesna infrastruktura, przystosowana do wymagań jakie stawia przed nami XXI wiek, pokazuje, że łączymy historię z teraźniejszością i patrzymy w przyszłość, aby stocznia mogła nie tylko zbudować trzy fregaty programu "Miecznik" ale też budować kolejne, duże okręty które staną się wyposażeniem polskiej floty i wzmocnią nasze bezpieczeństwo. Z kolei współpraca z kooperantami zagranicznymi pokazuje, że polski przemysł stoczniowy, szczególnie ten związany z militarną stroną tej działalności, potrafi realizować takie projekty - powiedział Sebastian Chwałek, prezes PGZ

– Dzisiaj, wraz z zawieszeniem wiechy na najwyższej w Polsce hali, świętujemy osiągnięcie kolejnego kamienia milowego największej w ponad 101-letniej historii naszej stoczni inwestycji. Jeszcze kilka miesięcy temu nasze nowe hale były jedynie śmiałymi pomysłami i niektórzy powątpiewali, czy uda się je zrealizować. Jak widać wszystko idzie zgodnie z harmonogramem i już za kilka miesięcy, w sierpniu 2024 roku, PGZ Stocznia Wojenna będzie dysponowała infrastrukturą i maszynami oraz urządzeniami, które uczynią z niej najnowocześniejszą stocznię w Polsce – stwierdził Paweł Lulewicz, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna.

– Wiele ważnych słów powiedziano o tym projekcie. I dla nas jest on niezwykle ważny. Czujemy się wyróżnieni możliwością jego realizacji. Na to, żeby takie przedsięwzięcie było realizowane, składa się praca wielu osób. Wiecha to tradycyjnie święto budowniczych. Chciałabym bardzo podziękować wszystkim zaangażowanym w realizację projektu. Trzymamy kciuki za to, żeby ten ambitny projekt został zrealizowany w terminie – zaznaczyła Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes Grupy NDI.

Najważniejszym zadaniem wartej ponad 300 mln zł inwestycji jest budowa nowej hali, w której integrowane będą kadłuby trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP powstających w ramach Programu Miecznik. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wyniesie blisko 6 tys. m2. Wysokość hali ma wynosić do 46 metrów, wliczając zamontowane na dachu zespołu urządzeń do wentylacji, co będzie ją czyniło najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych tego typu obiektów w Europie. Bramy wielkogabarytowe osiągną podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, a suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Oprócz tego jest budowana także hala produkcyjna, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Powierzchnia zabudowy wynosi prawie 5 tys. m2. Integralną częścią inwestycji jest też projekt Centrum Serwisowo-Logistycznego okrętów państw NATO, co ma być potwierdzeniem zdolności do wspierania sojuszników, którzy działają także w ramach obrony polskiego wybrzeża.

Aktualnie trwa montaż ostatnich słupów i dźwigarów dachowych. Rozpoczyna się także instalacja zewnętrznej klatki schodowej, obudowy dachu oraz maszynowni do jednej z największych bram w Polsce (dostawa i scalanie elementów jeszcze w tym roku). Równolegle z robotami konstrukcyjnymi trwa montaż płyt elewacyjnych na ścianach północnej i południowej, zaś wewnątrz hali rozpoczęto już instalację elementów wentylacji. Przedsięwzięcie realizuje konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, odpowiedzialne za powstanie nowych obiektów, a także przebudowę już istniejącej infrastruktury. W ramach inwestycji realizuje także rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stocznia Wojenna. Według założonego planu prace mają się zakończyć w czerwcu 2024 roku.

Wielozadaniowe fregaty będą wyposażone w nowoczesne systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe. Dzięki tym okrętom Marynarka Wojenne RP uzyska nowe możliwości realizacji szerokiego zakresu zadań na polskich obszarach morskich oraz uczestnictwa w misjach i ćwiczeniach organizowanych z sojusznikami z NATO. Realizacja projektu w Polsce pozwala na wytworzenie około 2000 miejsc pracy w stoczniach, przedsiębiorstwach zbrojeniowych oraz innych sektorach przemysłu bezpośrednio zaangażowanych w ten projekt. Pozyskane kompetencje pozwolą rozwinąć nowe możliwości i pomogą w pracach przy innych projektach na rzecz Marynarki Wojennej RP.

Na 31 stycznia przyszłego roku jest planowane położenie stępki pod pierwszą z trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik", która otrzyma nazwę Wicher. 16 sierpnia br. odbyło się cięcie blach, rozpoczynające jego budowę. Zgodnie z terminami wodowanie ma odbyć się w 2025 roku, a przekazanie zamawiającemu w 2028 roku. W skład konsorcjum PGZ-Miecznik wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.