Rafał Kamiński
Z udziałem przedstawicieli stoczni, władz, wykonawców oraz wojskowej kadry miał miejsce symboliczny moment, świadczący o zakończeniu ważnego etapu budowy. Nowa infrastruktura jest kluczowa dla budowy i modernizacji okrętów, w tym przyszłych, wielozadaniowych fregat programu "Miecznik".
Zawieszenie wiechy jest wielowiekową tradycją w trakcie budowy. W jej
trakcie na najwyższym punkcie obiektu jest umieszczany przystrojony wieniec,
symbolizując tym zakończenie ważnego etapu budowy. W tym przypadku mowa o
najwyższym budynku stoczniowym w Gdyni, który może stać się wizytówką branży stoczniowej. Uroczystość poprzedziło
wręczenie odznaczeń pracownikom PGZ Stocznia Wojenna, którzy otrzymali
ordery za wieloletnią służbę.
W wydarzeniu uczestniczyli prezes PGZ Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna Paweł Lulewicz, prezes zarządu Grupy NDI Małgorzata Winiarek-Gajewska, dyrektor Departamentu Technik Morskich PGZ, dyrektor programu "Miecznik" Maciej Mularczyk, krajowa dyrektor na Polskę w Babcock International Ewa Kittel-Prejs a także przedstawiciele Agencji Uzbrojenia, władz samorządowych oraz pracownicy stoczni i konsorcjum budowlanego.
– To jest jedna z najnowocześniejszych stoczni z z infrastrukturą
przygotowaną do budowy najnowocześniejszych okrętów w basenie Morza
Bałtyckiego. Utrzymanie okrętów tutaj
budowanych, serwis jednostek marynarki wojennej oraz kooperacja z partnerami zagranicznymi dają
ogromne szanse rozwoju. Nowoczesna infrastruktura, przystosowana do
wymagań jakie stawia przed nami XXI wiek, pokazuje, że łączymy historię z
teraźniejszością i patrzymy w przyszłość, aby stocznia mogła nie tylko zbudować trzy fregaty programu "Miecznik" ale też
budować kolejne, duże okręty które staną się wyposażeniem polskiej floty
i wzmocnią nasze bezpieczeństwo. Z kolei współpraca z kooperantami
zagranicznymi pokazuje, że polski przemysł stoczniowy, szczególnie ten
związany z militarną stroną tej działalności, potrafi realizować takie
projekty - powiedział Sebastian Chwałek, prezes PGZ
– Dzisiaj, wraz z zawieszeniem wiechy na najwyższej w Polsce hali, świętujemy osiągnięcie kolejnego kamienia milowego największej w ponad 101-letniej historii naszej stoczni inwestycji. Jeszcze kilka miesięcy temu nasze nowe hale były jedynie śmiałymi pomysłami i niektórzy powątpiewali, czy uda się je zrealizować. Jak widać wszystko idzie zgodnie z harmonogramem i już za kilka miesięcy, w sierpniu 2024 roku, PGZ Stocznia Wojenna będzie dysponowała infrastrukturą i maszynami oraz urządzeniami, które uczynią z niej najnowocześniejszą stocznię w Polsce – stwierdził Paweł Lulewicz, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna.
– Wiele ważnych słów powiedziano o tym projekcie. I dla nas jest on niezwykle ważny. Czujemy się wyróżnieni możliwością jego realizacji. Na to, żeby takie przedsięwzięcie było realizowane, składa się praca wielu osób. Wiecha to tradycyjnie święto budowniczych. Chciałabym bardzo podziękować wszystkim zaangażowanym w realizację projektu. Trzymamy kciuki za to, żeby ten ambitny projekt został zrealizowany w terminie – zaznaczyła Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes Grupy NDI.
Najważniejszym
zadaniem wartej ponad 300 mln zł inwestycji jest budowa
nowej hali, w której integrowane będą kadłuby trzech fregat dla
Marynarki Wojennej RP powstających w ramach Programu Miecznik. Zgodnie z
projektem powierzchnia zabudowy wyniesie blisko 6 tys. m2. Wysokość
hali ma wynosić do 46 metrów, wliczając zamontowane na dachu zespołu
urządzeń
do wentylacji, co będzie ją czyniło najwyższą halą w polskim przemyśle
stoczniowym i jednym z największych tego typu obiektów w Europie. Bramy
wielkogabarytowe osiągną podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34
metry szerokości, a suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton.
Oprócz tego jest budowana także hala produkcyjna, w której będą
funkcjonowały
wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Powierzchnia zabudowy
wynosi
prawie 5 tys. m2. Integralną częścią inwestycji jest też projekt Centrum
Serwisowo-Logistycznego okrętów państw NATO, co ma być potwierdzeniem
zdolności do wspierania sojuszników, którzy działają także w ramach
obrony polskiego wybrzeża.
Aktualnie trwa montaż ostatnich słupów i dźwigarów dachowych. Rozpoczyna się także instalacja zewnętrznej klatki schodowej, obudowy dachu oraz maszynowni do jednej z największych bram w Polsce (dostawa i scalanie elementów jeszcze w tym roku). Równolegle z robotami konstrukcyjnymi trwa montaż płyt elewacyjnych na ścianach północnej i południowej, zaś wewnątrz hali rozpoczęto już instalację elementów wentylacji. Przedsięwzięcie realizuje konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, odpowiedzialne za powstanie nowych obiektów, a także przebudowę już istniejącej infrastruktury. W ramach inwestycji realizuje także rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stocznia Wojenna. Według założonego planu prace mają się zakończyć w czerwcu 2024 roku.
Wielozadaniowe fregaty będą wyposażone w nowoczesne systemy
radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe. Dzięki tym okrętom Marynarka
Wojenne RP uzyska nowe możliwości realizacji szerokiego zakresu zadań na
polskich obszarach morskich oraz uczestnictwa w misjach i ćwiczeniach
organizowanych z sojusznikami z NATO. Realizacja projektu w Polsce
pozwala na wytworzenie około 2000 miejsc pracy w stoczniach,
przedsiębiorstwach zbrojeniowych oraz innych sektorach przemysłu
bezpośrednio zaangażowanych w ten projekt. Pozyskane kompetencje pozwolą
rozwinąć nowe możliwości i pomogą w pracach przy innych projektach na
rzecz Marynarki Wojennej RP.
Na 31 stycznia przyszłego roku jest planowane położenie stępki pod pierwszą z trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik", która otrzyma nazwę Wicher. 16 sierpnia br. odbyło się cięcie blach, rozpoczynające jego budowę. Zgodnie z terminami wodowanie ma odbyć się w 2025 roku, a przekazanie zamawiającemu w 2028 roku. W skład konsorcjum PGZ-Miecznik wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth