Pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych – terminal Orlenu w Świnoujściu – ma osiągnąć zdolność operacyjną na przełomie 2024 i 2025 roku. Za budowę odpowiadają wspólnie Orlen Neptun II oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Projekt został natomiast opracowany przez gdyńską spółkę Wuprohyd.
Zaangażowane strony opublikowały wizualizacje terminala, który ma powstać w Śwninoujściu. Lądowa część obiektu powstanie na terenie o powierzchni 17 ha. Znajdą się na nim powierzchnie składowe, infrastruktura komunikacyjna, budynek administracyjno-biurowy. Dodatkowo wybudowane zostaną dwa nabrzeża wysunięte o 25 metrów na wodę w stosunku do istniejących. Jak mówił podczas Kongresu Polskie Porty 2030 Rafał Michalak, prezes spółki Orlen Neptun II odpowiadającej za realizację lądowej części inwestycji, spółka nie obawia się o terminową realizację harmonogramu.
– Harmonogram jest dość napięty, ale jest realizowany w zasadzie bez większych opóźnień – mówił Michalak.
Michalak powiedział także, że na placu trwają już prace przygotowawcze i rozbiórka starej infrastruktury, trzeba będzie także oczyścić akwen z obiektów ferromagnetycznych.
Część hydrotechniczną inwestycji realizuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Przetarg na realizację tej części został zapowiedziany na czerwiec.
Łącznie powstaną trzy nabrzeża – dwa pierwsze będą mierzyć 290 i 245 metrów, w dalszej perspektywie powstane 296-metrowe. Nabrzeża będą miały zróżnicowaną nośność, sięgającą nawet do 50 ton.
Projekt terminala wykonało biuro projektowe Wuprohyd, specjalizujące się w infrastrukturze portowej i budowlach hydrotechnicznych.
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"