• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Tajlandia ma w planach korytarz transportowy omijający Cieśninę Malakka

01.09.2020 15:50 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Tajlandia ma w planach korytarz transportowy omijający Cieśninę Malakka

Partnerzy portalu

Tajlandia ma w planach korytarz transportowy omijający Cieśninę Malakka - GospodarkaMorska.pl
fot. International Register of Shipping

Władze Tajlandii planują budowę trasy, która miałaby stać się konkurencją dla jednego z najważniejszych szlaków handlowych świata. Na nowy korytarz lądowy mają się składać porty, autostrada oraz linia kolejowa.

Budowa na południu Tajlandii lądowego korytarza transportowego stworzyłaby możliwość omijania Cieśniny Malakka, przez którą wiedzie morski szlak, łączący region Azji i Pacyfiku z Indiami oraz Bliskim Wschodem. Przez cieśninę, położoną między Półwyspem Malajskim a indonezyjską wyspą Sumatra, co roku przepływa blisko 100 tys. statków, przewożących około jednej czwartej wszystkich transportowanych na świecie towarów.

W wywiadzie dla agencji Bloomberg tajlandzki minister transportu Saksiam Chidchob powiedział, że rząd wyda 165 mln bahtów (5,3 mln dolarów) na studia wykonalności dwóch portów oraz łączącej je linii kolejowej i autostrady. Projektowany 100-kilometrowy korytarz, rozciągający się między Morzem Południowochińskim a Oceanem Indyjskim, skróciłby trasę transportu towarów między akwenami o 1200 kilometrów, a czas na to potrzebny o ponad dwa dni.

Cieśnina Malakka stała się bardzo zatłoczona, a szlak lądowy przez Tajlandię może być cenną alternatywą dla biznesu - zapewnił minister.

W Tajlandii od wielu lat trwała dyskusja na temat planu przekopania między wybrzeżami tzw. Kanału Kra, który miał być morską alternatywą dla Cieśniny Malakka. Koszty przedsięwzięcia szacowano na 20-28 mld dolarów. Jak poinformował szef tajlandzkiego resortu transportu, obecny rząd odrzucił ten pomysł z obawy o negatywny wpływ prac na środowisko.

Projekt kanału krytykowano także dlatego, że przekop miałby powstać w pobliżu terenów, na których toczą się walki między tajlandzkim wojskiem a oddziałami miejscowych malajskich partyzantów. Analitycy ostrzegali, że budowa mogłaby ułatwić secesję południowych prowincji.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.