Na kanwie ostatnich wydarzeń do których doszło w porcie w Bejrucie, warto chyba zadać sobie takie pytanie. Temat dotyka nie tylko pracowników firm transportowych i zarządców portów morskich ale również urbanistów, samorządowców, deweloperów czy zwykłych mieszkańców.
Magazynowanie na terenie portowym ściśle otoczonym zabudową miejską dużych ilości materiałów niebezpiecznych to nie tylko zjawisko bliskowschodnie, lecz problem globalny – ogólnoświatowa tendencja. Nie szukając daleko przykładów warto spojrzeć na nasze rodzime polskie podwórko, gdzie idealnym przykładem jest Gdynia.
Z resztą katastrofa do jakiej doszło w Libanie to nie pierwszy tak dramatyczny przypadek w historii transportu morskiego. Warto tu przypomnieć katastrofę w Texas City do której doszło 16 kwietnia 1947 roku. W wyniku pożaru doszło do eksplozji około 2300 ton saletry amonowej w ładowniach francuskiego statku s/s „Grandcamp” skutkiem czego zginęło 581 osób. Właśnie dlatego wyznacza się strefy bezpieczeństwa wokół miejsc newralgicznych z punktu widzenia globalnego transportu towarów.
To tylko wierzchołek procesów związanych z logistyką i transportem bez którego nie było by dzisiejszego świata. Wracając do postawionego pytania, czy zdajemy sobie sprawę ze stopnia zagrożeń i ogromu procedur oraz znaczących procesów w naszym otoczeniu, dzięki którym do podobnych, większych i mniejszych zdarzeń nie dochodzi zbyt często? Czy doceniamy ludzi, którzy codziennie wkładają cały swój zawodowy wysiłek w poprawną realizację łańcuch dostaw? No i czy dostrzegamy w tej gałęzi gospodarki, tak charakterystycznej dla naszego regionu szansę dla siebie?
Planowana budowa portu zewnętrznego w Gdyni, modernizacja połączenia kolejowego z terenami portowymi, rosnące po mimo kryzysu pandemii COVID-19 przeładunki w portach w Polsce, zwiększająca się ilość składowisk kontenerów oraz wyczekiwana budowa Morskich Farm Wiatrowych na Bałtyku to tylko niektóre dostrzegane przez nas elementy rozwijającej się nieustannie branży transportowej.
Związek bezpieczeństwa z logistyką i transportem oraz rozwojem ekonomicznym i zapotrzebowaniem rynkowym na wykwalifikowanych ekspertów w tej dziedzinie został zauważony i doceniony również na Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Ta trójmiejska uczelnia wyższa, o najwyższym procentowym współczynniku studentów zagranicznych, głównie z Kuwejtu i Kataru, kształcąca kadry oficerskie dla Marynarki Wojennej i Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni oraz studentów cywilnych w zakresie zarządzania kryzysowego uruchomia od tego roku nowy kierunek studiów - Bezpieczeństwo w Transporcie, Spedycji i Logistyce.
Bezpieczeństwo w Transporcie, Spedycji i Logistyce to nowość przygotowana przez Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich – miejsce gdzie można spotkać prawdopodobnie najlepszych specjalistów od bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w naszym kraju. W zmieniającym się świecie i wobec szeregu zagrożeń, które serwuje nam świat, to właśnie te dwa obszary działań wydają się kluczowe dla gospodarki.
Jak pokazuje ostatnie wydarzenie, to właśnie lekceważenie kwestii
bezpieczeństwa zwłaszcza w logistyce może doprowadzić do wielkich
tragedii. Dodatkowo to właśnie firmy, które są w stanie we właściwy
sposób zabezpieczyć siebie i swoich pracowników – stają się bardziej
odporne na zawirowania i kryzysy.
Wykorzystując
najnowocześniejsze metody dydaktyczne, w tym zajęcia prowadzone z
wykorzystaniem Wirtualnej Rzeczywistości, studia na tym nowym kierunku
przygotowują do przeciwdziałania szerokiemu spectrum potencjalnych
zagrożeń. Poza VR, w celu podkreślenia kluczowej roli informacji w
szeroko rozumianej logistyce, studenci będą mieli okazję poznać i
nauczyć się w niezbędnym zakresie obsługi oprogramowania powszechnie
wykorzystywanego w praktyce, pozwalającego zarządzać, projektować,
symulować i optymalizować systemy i procesy logistyczne, np. system
klasy ERP, FlexSim, ARIS, Excel, WMS, czy giełda TransEdu. Dodatkowo, w
celu zwiększenia umiejętności praktycznych studentów i tym samym ich
kompetencji i kwalifikacji zawodowych, zaplanowano zajęcia laboratoryjne
w czasie których wykorzystają i udoskonalą już posiadaną wiedzę.
Rozwój
gospodarczy jest możliwy tylko przy zachowaniu odpowiedniego poziomu
bezpieczeństwa. Odpowiednie studia, które zapewniają właściwe
kwalifikacje dla przyszłych specjalistów, kierowników czy menedżerów
oraz osób prowadzących własną działalność gospodarczą w szeroko
rozumianym sektorze TSL są gwarantem sukcesu osobistego i globalnego.
Właśnie te przyszłe kadry zarządzające będą miały okazje odbyć praktyki,
które dają możliwość nabycia umiejętności przydatnych w późniejszej
karierze zawodowej, m.in. w Bollore Logistics Poland Sp. z o.o.,
Uni-logistics Sp. z o.o., Pol-Mare Sp. z o.o. Sp. k., YES CARGO Sp. z
o.o., Polski Rejestr Statków S.A., Mactronic Spółka z o.o. Sp. K, FF
Fracht sp. z o.o. Co jednak szczególnie ważne. Doceniając już w tym
momencie wiedzę specjalistyczną posiadaną przez studentów kierunku, będą
oni otrzymywać wynagrodzenie przez 3 miesiące praktyk na poziomie 2100
zł brutto miesięcznie.
Powyższe warunki praktyk w połączeniu z
darmowością studiów i możliwości pobierania stypendiów w trakcie ich
trwania. Daje bardzo wiele możliwości i świetny start w początkach drogi
życiowej młodych ludzi. Ponadto, po takim kierunku absolwenci będą
również atrakcyjnym kandydatem do podjęcia służby wojskowej w obszarze
służb logistycznych a podczas trwania studiów będą mogli zdobyć stopień
wojskowy w ramach Legii Akademickiej.
Uniwersytet Morski w Gdyni zaprasza na studia podyplomowe z zarządzania ryzykiem w przemyśle i energetyce morskiej
Sokół coraz bliżej zacumowania. Trwają prace przy Muzeum Marynarki Wojennej
Odrodzenie żeglugi - nowa publikacja dotycząca branży morskiej
Polscy uczniowie z wizytą w stoczni brytyjskiego partnera programu "Miecznik"
Ostatnia podróż Sokoła. Trwa efektowny transport okrętu do muzeum
Sokół "jedzie" do muzeum. Okręt jest przewożony na specjalnych wózkach