Jednym z wyzwań dla Europy jest budowa i rozwój korytarzy transportowych północ-południe, chodzi m.in. o szlak łączący państwa Trójmorza - mówił w poniedziałek w Katowicach minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Minister infrastruktury podkreślił podczas jednego z paneli Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, że Polska ma ambicje nie tylko realizować swoje zobowiązania w ramach rozwoju europejskich sieci transportowych w ramach TEN-T, ale także odpowiedzieć na wyzwania, które wynikają z agresji Rosji na Ukrainę.
Transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T, to instrument służący koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W skład TEN-T wchodzą: szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych. Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów.
Minister podkreślił, że jeśli chodzi o realizację TEN-T do 2030 r., to "jesteśmy mocno zaawansowani". Teraz należy się skupiać na projektach, które jeszcze kilka lat temu - jak powiedział minister - budziły uśmiech na twarzy. Wskazał tutaj na budowę Via Carpatia, tzw. szlak Trójmorza łączącego północ z południem Europy.
"Wyzwania, które otwiera sytuacja na Ukrainie, to szlak Trójmorza, szlak Via Carpatia wraz z jego odnogami. To konieczność realizacji nie tylko VIa Carpatii, ale Rail Carpatia, w porozumieniu z Rumunią i Litwą i Słowakami - Rail-2-Sea, bardzo ważnego szlaku kolejowego, który uaktywni kierunki transportowe północ-południe. To wyzwania, które stoją przed nami" - mówił szef MI.
Adamczyk zauważył, że swoją politykę komunikacyjną i transportową zmienia także sama Ukraina. Chce ona - jak wskazał - budować szlaki kolejowe o europejskim rozstawie torów, rozwijać połączenia drogowe z UE.
"W to wpisuje się szlak Trójmorza, który wymaga olbrzymich nakładów finansowych" - zaznaczył minister.
Fot. Depositphotos
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów
Na Białorusi bez zmian. Dyrektor spółki, która wybuduje białoruski port w Rosji, do niedawna siedział w więzieniu