• <

Świński cykl na kontenerowych falach. Jest dół, będzie górka [ANALIZA]

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Świński cykl na kontenerowych falach. Jest dół, będzie górka [ANALIZA]

World Container Index (WCI) spadł w ostatnim notowanym tygodniu o 3,3%. To oznacza, że już szósty z rzędu spadają frachty na rynku przewozu kontenerów – informuje Drewry w najnowszym komunikacie.

Spadek ma miejsce po wcześniejszym okresie wahań stawek wywołanym przez wyższe cła na towary importowane przez USA. Zmiany frachtów i czarterów kontenerowców przypominają świński cykl. Albo „falowanie i spadanie” jak śpiewała Cora. Doświadczeni operatorzy i logistycy przygotowują się do jesiennych skoków w niektórych segmentach rynku.

Co ciekawe, niższe frachty za przewóz kontenerów mają miejsce przy wysokim obciążeniu kontenerowców i dużym popycie na przestrzeń ładunkową. W związku z czym niewiele kontenerowców jest bez pracy i czeka na ładunki na kotwicowiskach. 

Popyt na przewozy kontenerowe wynika z dużej podaży kontenerów w portach chińskich i zwiększony popyt na ładunki w kontenerach w krajach ASEAN oraz na rynku europejskim, w tym polskim, i innych rynkach. Według danych opublikowanych przez chińskie Ministerstwo Transportu za okres od stycznia do czerwca 2025 r. chińskie porty obsłużyły łącznie 8,9 mld ton ładunków, co oznacza wzrost o 4% rok do roku. 


Źródło: Drewry Sypply Chain Advisors, July 29, 2025

Chiny napędzają rynek


- Przeładunki w handlu krajowym wzrosły o 5% rok do roku, a w handlu zagranicznym o 1,8%. Przeładunki kontenerów osiągnęły 170 mln TEU, co stanowi wzrost o 6,9% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – informuje Katherine Si, China Correspondent, „Seatrade Maritime News”.

Szczególnie dużo pracy miały duże kontenerowce, bowiem istotne wzrosty podaży kontenerów notowane były w największych chińskich terminalach kontenerowych. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy, szczególnie duże obciążenia notowało kilka chińskich portów. Najwięcej operacji przeładunkowych zanotowały terminale w Szanghaju, Ningbo-Zhoushan, Shenzhen, Qingdao oraz port w Kantonie. Duże wolumeny kontenerów przeładowano również w Tianjin, Xiamen, Suzhou, Zatoce Beibu oraz przy nabrzeżach portu w Rizhao.


Źródło: Drewry Sypply Chain Advisors, July 29, 2025

Skokowe wzrosty ceł w przywozie do USA w pierwszej połowie roku doprowadziły do spadku wolumenu ładunków przewożonych między Chinami a USA. Ten spadek zrekompensowany został przez popyt ze strony krajów regionu ASEAN oraz rynków UE – ustaliła korespondentka „Seatrade Maritime News”.

Wysoka podaż kontenerów i utrzymujący się popyt na przestrzeń ładunkową nie wywołał jednak wzrostu frachtów za przewozy kontenerów i ładunków w kontenerach między głównymi rynkami. Stawki spadają konsekwentnie od połowy czerwca, co wskazuje, że początkowy wpływ cła na rynek nie był trwały.


Źródło: Alphaliner, July 29, 2025

Stawki spot  na dole fali


Stawki spot na transpacyficznych liniach kontenerowych spadły w ostatnim tygodniu. Na trasie Szanghaj–Los Angeles spadły  o 5% (2675 USD/FEU), a na trasie Szanghaj–Nowy Jork o 7% (4210 USD/ FEU). - W związku z tymczasowym wstrzymaniem wyższych amerykańskich taryf celnych na produkty chińskie, które kończy się w połowie sierpnia, linie żeglugowe ograniczają usługi przez Pacyfik, odwołując kolejne rejsy – wyjaśniają analitycy. Ponieważ gorączka przewozów ładunków przed podwyżką taryf dobiegła końca, Drewry spodziewa się dalszego spadku stawek spot na tym szlaku handlowym w przyszłym tygodniu.

Drewry’s Container Forecaster przewiduje, że równowaga podaży i popytu ponownie osłabnie w drugiej połowie 2025 roku, co spowoduje dalszy spadek stawek spot. Zmienność i termin zmian stawek będą zależeć od decyzji  Trumpa co do wysokości ceł. Wpływ na frachty będą miały również restrykcje  związane z wprowadzeniem przez USA kar na chińskie statki. Jeśli do tego dojdzie, można spodziewać się niedoboru przestrzeni ładunkowej na kontenerowcach na połączeniach między Chinami i USA, a także w innych serwisach obsługiwanych przez statki zbudowane w chińskich stoczniach. 

Mimo tych zagrożeń Alphaliner nie przewiduje na razie drastycznych wahnięć w podaży kontenerowców na głównych połączeniach między kontynentami. - Oczekuje się, że ciągła koncentracja importu z USA – po pozornym odroczeniu wzajemnych ceł – utrzyma flotę żeglugi kontenerowej na stabilnym poziomi w nadchodzących tygodniach – twierdzą analitycy.

Bezrobotne kontenerowce w mniejszości


Alphaliner stwierdza, że „Na koniec czerwca liczba statków nieczynnych komercyjnie wynosiła zaledwie 65 jednostek”. A więc z przewozów wyłączonych było niewiele statków o łącznej nośności 161 295 TEU, czyli 0,5% całej floty. Podkreśla się, że „żaden statek powyżej 18 tys. TEU nie był bezczynny, a tylko osiem statków w przedziale 5 tys.–18 tys. TEU było wyłączonych z eksploatacji w serwisach komercyjnych.

Armatorzy wyłączali z serwisów głównie małe jednostki. W ciągu ostatnich dwóch tygodni mniejsze statki pozostawały głównymi celami komercyjnego postoju na biegu jałowym. Jednostki poniżej 1 000 TEU stanowiły 45% całkowitej liczby, podczas gdy statki w kategorii 1 001-3 000 TEU stanowiły kolejne 37% - ustalił Alphaliner. 


Źródło: Alphaliner, July 29, 2025

Mimo nadpodaży floty, armatorzy wciąż kontraktują nowe jednostki. W efekcie, nieznacznie wzrosła liczba statków zakontraktowanych w stoczniach. Na koniec czerwca br. w portfelach stoczniowych było 161 statków o łącznej ładowności 755 184 TEU, w porównaniu ze 146 statkami i 697 434 TEU w połowie czerwca.

Na rynku przewozów kontenerów jest dół. A to oznacza, że operatorzy, kiedy tylko będzie okazja, będą robili wszystko by podnieść  frachty i odbić sobie niskie przychody. Czy efekt świńskiego cyklu znajdzie swoje odbicie również na rynku kontenerowym? Przekonamy się o tym już w końcu roku.

Fot. Depositphotos

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.