• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Świnoujście. Ulica Ku Morzu a rozbudowa terminalu. Którędy do latarni i fortu?

GM

28.09.2021 15:57 Źródło: inf. prasowa
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Świnoujście. Ulica Ku Morzu a rozbudowa terminalu. Którędy do latarni i fortu?
Świnoujście. Ulica Ku Morzu a rozbudowa terminalu. Którędy do latarni i fortu? - GospodarkaMorska.pl

W związku z rozbudową Terminalu LNG i zapewnieniem jego bezpieczeństwa spółka Gaz-System będzie musiała wybudować nowy parking i drogę dojazdową do jednych z największych świnoujskich atrakcji – Latarni Morskiej i Fortu Gerharda. Takie jest stanowisko miasta.

- Rozumiemy względy bezpieczeństwa i związane z tym stanowisko spółki Gaz-System - przyznaje Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia i jednocześnie podkreśla: - Ale musimy dbać o interesy miasta. Nie możemy pozwolić na brak dojazdu do naszych zabytków.

Planowana przez miasto przebudowa ulicy Ku Morzu została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy do bramy portu jest objęty dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach wielkiej inwestycji drogowej na Prawobrzeżu. Drugi to odcinek od wspomnianej bramy aż do samej latarni i fortu. 

Oba odcinki są ze sobą powiązane (drugi jest kontynuacją pierwszego). Lokalizacja całej ulicy oraz zaprojektowanego parkingu dla gości odwiedzających fort i latarnię, są zgodne z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nie były też dotąd kwestionowane przez Polskie LNG i Gaz-System.

Teraz spółka Gaz-System uważa, że po wybudowaniu trzeciego zbiornika, a przede wszystkim prowadzącej do niego nowej estakady gazowej LNG, obie inwestycje (droga i rozbudowa terminala) będą kolidowały ze sobą pod względem bezpieczeństwa. Stąd zmiana przebiegu ulicy Ku Morzu oraz lokalizacji parkingu. Tak, aby droga nie przebiegała pod estakadą gazową i oddalony od niej był również parking. Obecna droga obsługiwałaby ruch do wysokości skrętu na parking przy plaży.

Nowy przebieg ulicy Ku Morzu zaproponowano (patrząc od ulicy Barlickiego) pomiędzy terminalem a portem, równolegle od obecnego.

- Proponowana zmiana przebiegu ulicy Ku Morzu nie jest efektem działań Miasta, nie może być więc finansowana z budżetu miasta – podkreśla Barbara Michalska. – Dlatego też stoimy na stanowisku, że to Gaz-System powinien na własny koszt i własnym staraniem zaprojektować oraz wybudować nowy przebieg ulicy, jak i przebudować odcinek biegnący już bezpośrednio do latarni i fortu. 

Podobnie, jeśli chodzi o parking przy latarni i forcie na minimum 90 samochodów osobowych i 7 autokarów, który wraz z gruntami przekażę miastu.

- Musimy mieć także zapewnienie, że poprzez zmiany w przebudowie ulicy Ku Morzu, Miasto nie utraci unijnego dofinansowania do pozostałych inwestycji drogowych w ramach tego projektu - dodaje Barbara Michalska. – Taką odpowiedź przesłaliśmy do Gaz-Systemu i czekamy na ich odpowiedź.

Przypomnijmy, że przebudowa ulicy Ku Morzu wchodzi w skład olbrzymiego projektu inwestycji drogowej na Prawobrzeżu pn. „Sprawny i przyjazny środowisku dostęp do infrastruktury portu w Świnoujściu”. Obejmuje przebudowę istniejących i budowę nowych w sumie ponad 13 km dróg w tej części miasta. Na inwestycję miasto otrzymało dofinansowanie ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020  w kwocie aż 122 mln zł.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 2,81% 15 paź
 Cynk 3794,00 $ tona 6,84% 15 paź
 Aluminium 3162,00 $ tona 0,35% 15 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.