• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Świnoujście. Powstaje tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Co nowego na budowie? [WIDEO, ZDJĘCIA]

AK

23.09.2021 16:47 Źródło: inf. prasowa
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Świnoujście. Powstaje tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Co nowego na budowie? [WIDEO, ZDJĘCIA]
Świnoujście. Powstaje tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Co nowego na budowie? [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot., wideo: UM Świnoujście/Sweco

Lada dzień rozpocznie się demontaż maszyny TBM Wyspiarka, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. W tej chwili trwa wypompowywanie wody z komory odbiorczej, do której weszła TBM. Może potrwać jeszcze kilkadziesiąt godzin.

Zanim "Wyspiarka" weszła do szybu odbiorczego zatrzymała się tuż przed betonową ścianą szczelinową. Komora robocza maszyny przeszła jeszcze inspekcję. A w maszynie sprawdzono stan narzędzi tnących oraz urabiających. Przewiercenie się przez ścianę szczelinową było nie lada wyzwaniem – to blok o grubości 16 metrów. 

– Ostatni raz widzieliśmy tarczę maszyny TBM na wyspie Uznam w marcu tego roku, gdy zaczynała drążenie. Pokonała niemal 1,5 kilometra i dziś znów jest na powierzchni, ale już wyspy Wolin – mówi Barbara Michalska, zastępca prezydenta miasta.

– Tunel oznacza koniec uciążliwości, długich kolejek w oczekiwaniu na przeprawę promem zarówno chcąc dojechać do centrum Świnoujścia, jak i z niego wyjechać. Stałe połączenie to nowe otwarcie naszego miasta. Okno, które pozwoli nam na dalszy rozwój.

Komora odbiorcza ma 35 metrów długości, 19 metrów szerokości i 18 metrów wysokości. Zanim przyjęła TBM Wyspiarkę wypełniono ją wodą. Do szybu wlano 12 tys. metrów sześciennych wody. Jej stopniowe wypompowywanie zakończy się najprawdopodobniej jeszcze w tym tygodniu. Potem rozpocznie się demontaż Wyspiarki na części. 

– Demontaż rozpocznie się odwrotnie do jej montażu - od tarczy. Najtrudniejszym etapem będzie załadunek i transport najcięższych elementów TBM, na przykład łożyska – tłumaczy Jacek Król, inżynier rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór na tą inwestycją.

Demontaż „Wyspiarki” potrwa około dwóch miesięcy. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie prace w tunelu będą wstrzymane. W dalszym ciągu będę trwały roboty związane z konstrukcjami wsporczymi oraz przygotowaniami do wykonania wyjść ewakuacyjnych. Właśnie budowa wyjść ewakuacyjnych, a w szczególności wzmocnienie gruntu w technologii mrożenia, będzie stanowiła teraz największe wyzwanie.

Przypomnijmy, tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – będzie miał 1484 metry drążone, a z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi osiągnie długość 1780 metrów. 

Koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775, 7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. 

Prace zakończą się w trzecim kwartale 2022 roku. Potem przeprowadzone będą jeszcze odbiory konieczne do dopuszczenia tunelu do ruchu.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.



Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37862,00 $ tona 0,23% 14 paź
 Cynk 3551,00 $ tona 4,17% 14 paź
 Aluminium 3151,00 $ tona 2,47% 14 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.