• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Adamczyk: nie byłoby tunelu pod Świną, gdyby nie determinacja rządu i samorządu

AK

16.09.2021 16:15 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Adamczyk: nie byłoby tunelu pod Świną, gdyby nie determinacja rządu i samorządu
Adamczyk: nie byłoby tunelu pod Świną, gdyby nie determinacja rządu i samorządu - GospodarkaMorska.pl
Fot. UM Świnoujście

Tunel pod Świną nie zostałby zbudowany, gdyby nie ogromna determinacja polityków Prawa i Sprawiedliwości i władz samorządowych - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas wizyty na terenie budowy tunelu w Świnoujściu.

W czwartek zakończone mają być zasadnicze prace przy drążeniu tunelu w Świnoujściu. Maszyna TBM ma dotrzeć do komory odbiorczej.

"Nie byłoby tej inwestycji gdyby nie determinacja (...) środowiska polityków Prawa i Sprawiedliwości i gdyby nie olbrzymia determinacja miasta" - powiedział szef resortu infrastruktury.

Adamczyk zwrócił uwagę, że poprzednia ekipa rządowa nie chciała budowy tunelu pod Świną i przypomniał, że podczas jednego z posiedzeń sejmowej Komisji Infrastruktury w roku 2010 jeden z ministrów powiedział, że tunelu pod Świną nie będzie "bo my go nie wybudujemy".

Podkreślił że inwestycja ta jest realizowana zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Szef resortu infrastruktury zwrócił uwagę, że tunel pod Świną to nie jedyna ważna inwestycja w regionie.

"Niebawem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetarg na projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Jestem przekonany, że ta ważna dla regionu droga również powstanie, tak jak powstaje sieć nowoczesnych dróg w Polsce, które pobudzają gospodarkę" - powiedział Adamczyk.

Inwestorem budowy tunelu pod Świną jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

Tunel – stała przeprawa, która połączy wyspy Uznam i Wolin, rozdzielone rzeką Świną – ma być rozwiązaniem komunikacyjnych problemów miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których zamieszkane są tylko trzy: Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

Źródło: PAP

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 0,13% 21 paź
 Cynk 3584,00 $ tona 0,03% 21 paź
 Aluminium 3013,00 $ tona -1,66% 21 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.