Tunel pod Świną nie zostałby zbudowany, gdyby nie ogromna determinacja polityków Prawa i Sprawiedliwości i władz samorządowych - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas wizyty na terenie budowy tunelu w Świnoujściu.
W czwartek zakończone mają być zasadnicze prace przy drążeniu tunelu w Świnoujściu. Maszyna TBM ma dotrzeć do komory odbiorczej.
"Nie byłoby tej inwestycji gdyby nie determinacja (...) środowiska polityków Prawa i Sprawiedliwości i gdyby nie olbrzymia determinacja miasta" - powiedział szef resortu infrastruktury.
Adamczyk zwrócił uwagę, że poprzednia ekipa rządowa nie chciała budowy tunelu pod Świną i przypomniał, że podczas jednego z posiedzeń sejmowej Komisji Infrastruktury w roku 2010 jeden z ministrów powiedział, że tunelu pod Świną nie będzie "bo my go nie wybudujemy".
Podkreślił że inwestycja ta jest realizowana zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Szef resortu infrastruktury zwrócił uwagę, że tunel pod Świną to nie jedyna ważna inwestycja w regionie.
"Niebawem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetarg na projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Jestem przekonany, że ta ważna dla regionu droga również powstanie, tak jak powstaje sieć nowoczesnych dróg w Polsce, które pobudzają gospodarkę" - powiedział Adamczyk.
Inwestorem budowy tunelu pod Świną jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.
Tunel – stała przeprawa, która połączy wyspy Uznam i Wolin, rozdzielone rzeką Świną – ma być rozwiązaniem komunikacyjnych problemów miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których zamieszkane są tylko trzy: Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.
Źródło: PAP
💬 Tunel w Świnoujściu poprawi komunikację, poprawi życie mieszkańców - to epokowe wydarzenie; dowód na to, że obietnice są dotrzymywane. pic.twitter.com/sL3aNRdcEQ
— Kancelaria Prezydenta (@prezydentpl) September 16, 2021
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody