Wodowanie statku pożarniczego Strażak-28 zamówionego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. (ZMPSiŚ), odbyło się w czwartek (30 czerwca) w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A.
– Nowy statek pożarniczy będzie przeznaczony m.in. do wykonywania zadań ochrony przeciwpożarowej przy przeładunkach, transporcie materiałów niebezpiecznych przez zbiornikowce przewożące gazy i ciecze łatwopalne wymagające asyst jednostki pożarowej oraz zadań związanych z ratownictwem i bezpieczeństwem pracy portu Szczecin i Świnoujście – informuje Aleksandra Tesmer, manager ds. promocji i reklamy Remontowa Shipbuilding.
Statek mierzy 29,2 m długości oraz 10,47 m szerokości. Jego zanurzenie konstrukcyjne to 3,45 m. Rozwijać będzie max. prędkość do 12,00 węzłów. Jego uciąg na palu to 45 ton. Wyposażony będzie w trzy monitory wodno-pianowe o wartości 1350 m3/h każdy oraz w dwie pompy FiFi o parametrach 2700 m3/h każda.
Strażak-28 będzie trzecim we flocie ZMPSiŚ S.A. Obecnie w Szczecinie cumuje Strażak-24, w Świnoujściu zaś Strażak-26.
– Na wejściu statku do eksploatacji zyskają przewoźnicy, armatorzy i pracownicy portu. Porty w Szczecinie, Policach i Świnoujściu będą mogły przyjąć i obsłużyć więcej statków z ładunkami niebezpiecznymi – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska z Działu Marketingu i Komunikacji ZMPSiŚ.
Projekt "Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość to ok. 40,6 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi ok. 34,5 mln zł.
Projekt jest częścią złożonego projektu dofinansowanego ze środków unijnych w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych. Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego. Okres realizacji: 28.04.2021 r. – 30.10.2022 r.
Podstawowe parametry:
Długość całkowita - 29,20 m
Długość między pionami - 25,06 m
Szerokość całkowita - 10,47 m
Wysokość do pokładu głównego - 1,55 m
Zanurzenie konstrukcyjne - 3,45 m
Prędkość - 12 węzłów
Załoga - 8 osób
Zdjęcia w galerii: Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów