Wodowanie statku pożarniczego Strażak-28 zamówionego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. (ZMPSiŚ), odbyło się w czwartek (30 czerwca) w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A.
– Nowy statek pożarniczy będzie przeznaczony m.in. do wykonywania zadań ochrony przeciwpożarowej przy przeładunkach, transporcie materiałów niebezpiecznych przez zbiornikowce przewożące gazy i ciecze łatwopalne wymagające asyst jednostki pożarowej oraz zadań związanych z ratownictwem i bezpieczeństwem pracy portu Szczecin i Świnoujście – informuje Aleksandra Tesmer, manager ds. promocji i reklamy Remontowa Shipbuilding.
Statek mierzy 29,2 m długości oraz 10,47 m szerokości. Jego zanurzenie konstrukcyjne to 3,45 m. Rozwijać będzie max. prędkość do 12,00 węzłów. Jego uciąg na palu to 45 ton. Wyposażony będzie w trzy monitory wodno-pianowe o wartości 1350 m3/h każdy oraz w dwie pompy FiFi o parametrach 2700 m3/h każda.
Strażak-28 będzie trzecim we flocie ZMPSiŚ S.A. Obecnie w Szczecinie cumuje Strażak-24, w Świnoujściu zaś Strażak-26.
– Na wejściu statku do eksploatacji zyskają przewoźnicy, armatorzy i pracownicy portu. Porty w Szczecinie, Policach i Świnoujściu będą mogły przyjąć i obsłużyć więcej statków z ładunkami niebezpiecznymi – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska z Działu Marketingu i Komunikacji ZMPSiŚ.
Projekt "Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość to ok. 40,6 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi ok. 34,5 mln zł.
Projekt jest częścią złożonego projektu dofinansowanego ze środków unijnych w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych. Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego. Okres realizacji: 28.04.2021 r. – 30.10.2022 r.
Podstawowe parametry:
Długość całkowita - 29,20 m
Długość między pionami - 25,06 m
Szerokość całkowita - 10,47 m
Wysokość do pokładu głównego - 1,55 m
Zanurzenie konstrukcyjne - 3,45 m
Prędkość - 12 węzłów
Załoga - 8 osób
Zdjęcia w galerii: Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"