ew
Ostatnia sobota była wielkim świętem nauki polarnej w Wielkiej Brytanii. Na rzece Mersey został bowiem zwodowany 129-metrowy kadłub statku RRS Sir David Attenborough. Ta nowoczesna jednostka naukowo-badawcza została zbudowana w stoczni Cammell Laird na zlecenie Natural Enviroment Research Council. Do eksploatacji przez British Antarctic Survey ma wejść już w 2019 roku.
Ponad 3000 pracowników stoczni inżynierów, naukowców i ekspertów przemysłu morskiego zebrało się w towarzystwie specjalnych gości, w tym znanego na całym świecie brytyjskiego biologa - Sir Davida Attenborough, aby świętować wodowanie najnowocześniejszego arktycznego statku naukowo-badawczego w Wielkiej Brytanii.
Nowy statek badawczy jest częścią rządowego programu inwestycji w infrastrukturę polarną, którego celem jest utrzymanie Wielkiej Brytanii wśród światowych liderów w dziedzinie badań na Antarktydzie i w Arktyce. To największa inwestycja rządu brytyjskiego w tej dziedzinie od lat 80-tych.
Jak powiedział Rt Hon Claire Perry, Minister Stanu ds. Energii i Ekologicznego Rozwoju: "Inwestycja rządu w badania polarne o wartości 200 milionów funtów pomoże nam zwalczyć niszczycielskie skutki zmian klimatycznych. Dzięki naszemu zaangażowaniu na rzecz ekologicznego rozwoju, możemy przyczynić się do złagodzenia efektów globalnego ocieplenia"
Jak dodał gość specjalny, Sir David Attenborough: "Wielka Brytania zaczęła eksplorować Antarktydę ponad sto lat temu, kiedy wydawało się pustkowiem o małym znaczeniu dla świata jako całości. Teraz zdajemy sobie sprawę, że to, co dzieje się na biegunach, ma ogromne znaczenie dla wszystkich, na całym świecie. "
Po wodowaniu, kadłub przeholowano do basenu portowego stoczni Cammell Laird aby kontynuować prace wyposażeniowe i wykończeniowe.
RRS Sir David Attenborough będzie największym statkiem cywilnym (o wymiarach: długość 129 m, szerokość 24 m) zbudowanym w Wielkiej Brytanii od 30 lat. Został zaprojektowany zgodnie z zasadami IACS Polar Class PC4, statek będzie w stanie przemieszczać się przez metrowy lód z prędkością do trzech węzłów. Pozwoli na bezpieczną eksplorację w ekstremalnych warunkach nawet przez kilka miesięcy. Na jego pokładzie znajdzie się hangar naukowy z nowoczesnymi laboratoriami a także lądowisko, które zmieści dwa małe helikoptery. Całkowity koszt realizacji projektu oszacowano na blisko 200 mln funtów.
MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem
Shell zakończył bunkrowanie pierwszego statku wycieczkowego LNG w Gibraltarze
59 statków floty offshore od Rawabi Vallianz Offshore Services otrzyma systemy dynamicznego pozycjonowania Praxis
CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem
Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)
XXII Forum Gospodarki Morskiej startuje 13 października w Gdyni