Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos ds. poszukiwań i wydobycia zdradził plany Lotosu dotyczące wydobycia ropy ze złoża B8 na Bałtyku. Najprawdopodobniej na przełomie 2016/17 r. centrum produkcyjne zastąpi obecne testowe wydobycie ropy.
Jak poinformował, do końca października tego roku Grupa Lotos wydała na zagospodarowanie złoża B8 około 440 mln zł ze środków własnych, czyli już około połowę finansowania tej inwestycji.
- To sprawia, że z najbardziej kosztownych wydatków została nam jeszcze przebudowa platformy "Petrobaltic" i posadowienie jej na złożu jako centrum produkcyjnego, a także budowa 80-kilomerowego gazociągu, który będzie transportował gaz towarzyszący wydobyciu ropy ze złoża B8 do elektrociepłowni we Władysławowie - powiedział Zbigniew Paszkowicz.
Dodajmy, że budowa gazociągu przewidziana jest na rok 2017. Do tego czasu gaz towarzyszący wydobyciu ropy będzie spalany na platformie.
Po uruchomieniu pełnej produkcji, centrum wydobywcze na złożu B8 będzie trzecią największą kopalnią ropy naftowej w Polsce. Koncesja poszukiwawczo-wydobywcza na eksploatację złoża obowiązuje do 2031 r. Jego potencjał wydobywczy oszacowano na 3,5 mln ton ropy. Po uruchomieniu docelowego wydobycia LOTOS Petrobaltic będzie pozyskiwał ze złoża B8 do 5 tys. baryłek ropy naftowej dziennie. To kolejny istotny krok LOTOSU w umacnianiu bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz dywersyfikacji dostaw surowca dla rafinerii w Gdańsku.
Dla porównania średnie dzienne wydobycie spółki LOTOS Petrobaltic w II kwartale 2015 wyniosło ponad 12,4 tys. baryłek ekwiwalentu ropy naftowej. Z kolei potwierdzone zasoby firmy (wg stanu na dzień 30 czerwca 2015 ) to 52,9 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej.
Spółka LOTOS Petrobaltic ma czterdziestoletnie doświadczenie w poszukiwaniu i eksploatacji złóż ropy i gazu na Morzu Bałtyckim. Firma posiada 5 koncesji na poszukiwanie i rozpoznanie złóż kopalin oraz 2 na poszukiwanie. Oprócz tego LOTOS Petrobaltic posiada koncesję na wydobycie ropy i towarzyszącego jej gazu ze złoża B3; współudział w koncesji na wydobycie ropy oraz współwystępującego gazu ze złoża B8 oraz współudziały w 2 koncesjach na wydobycie gazu ze złóż B4 i B6.
Łączna powierzchnia bałtyckich koncesji wydobywczych LOTOS Petrobaltiku wynosi blisko 148 km2 a łączna powierzchnia koncesji poszukiwawczo-rozpoznawczych to ponad 7,3 tys. km2. Dodatkowo we współpracy z PGNiG S.A., LOTOS Petrobaltic prowadzi prace w poszukiwaniu węglowodorów na koncesjach lądowych, zlokalizowanych w północnej Polsce.
Ponadto spółka LOTOS Petrobaltic obecna jest na norweskim szelfie kontynentalnym poprzez firmę LOTOS E&P Norge, która posiada w sumie 23 koncesje (20 poszukiwawczo-rozwojowych i 3 wydobywcze). Na 7 z nich LOTOS Norge jest operatorem.
Dodatkowo LOTOS Petrobaltic jest właścicielem firmy LOTOS Geonafta, wydobywającej ropę naftową ze złóż lądowych na Litwie. LOTOS Geonafta to największy producent ropy na Litwie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii