PMK
Drastycznie obniżył się koszt zagospodarowania złoża na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Od jesieni 2014 roku koszt spadł aż o 40 proc. - wynika z danych Norweskiego Dyrektoriatu Naftowego (NPD)
Norweski urząd wziął pod lupę osiem planowanych projektów zagospodarowania, które zbliżają się do uruchomienia produkcji. Pod uwagę wzięte były pola Utgard, Oda, Zidane, Trestakk, Snilehorn, Johan Castberg, rozbudowę pola Snorre oraz drugi etap projektu Johan Sverdrup.
Okazało się, że w tych ośmiu projektach inwestycje pieniężne zmiejszyły się z ok. 270 do ok. 150 mld koron. Powodem niższych kosztów jest głównie lepsza i tańsza technologia wiercenia oraz niższcze ceny pracy i sprzętu.
To dobra wiadomość dla rynku offshore. Widać, że firmy naftowe i dostawcy usług dla branży poczynili duże starania, by zwiększyć swoją efektywność. Rezultaty widać gołym okiem - oceniła Ingrid Sølvberg, dyrektor ds. zagospodarowania złóż i operacji NPD.
Firmy najwięcej zaoszczędziły dzięki alternatywnym rozwiązaniom przy zagospodarowywaniu, ale kluczowe był także oszczędności na samych wierceniach, które stanowią 30 proc. całkowitych kosztów zagospodarowywania złoża. Ten spadek kosztów to efekt niższych cen wynajmu platform wiertniczych, a także planowania łatwiejszych i tańszych odwiertów przez firmy z branży offshore.
NPD ostrzega jednak branżę, że krótkoterminowe oszczędności są realizowane kosztem długoterminowego tworzenia wartości szelfu. Tak się dzieje przykładowo w przypadku zwalniania specjalistów. Oszczędza to pieniądze na krótką metę, ale może powodować spadek innowacyjności i efektywności w przyszłości.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej