Marek Nowak
Jednostka Zourite (czyli z francuskiego ośmiornica), nagrodzona na Forum Gospodarki Morskiej jako Innowacyjny Produkt wypłynęła z doków Stoczni CRIST w marcu bieżącego roku. Dziś u wybrzeży Madagaskaru realizuje wyjątkowy projekt.
Wokół wyspy położonej 700 km na wschód od Madagaskaru przebiega autostrada łącząca kluczowe punkty infrastrukturalne. Jeden z jego fragmentów często niszczony jest przez spadające ze zbocza kamienie i skały, w wziązku z czym zapadła decyzja, aby ten odcinek został wzniesiony nad wodą. Aby to osiagnąć potrzebna była jednak wyjatkowa jednostka, która mogła zrealizować kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza. To właśnie zadanie, budowę najdłuższego i – jak podkreślają krytycy projektu – najdroższego, francuskiego wiaduktu morskiego, realizuje zbudowana przez CRIST "ośmiorcica", określana też jako NB105.
Jednostka ta ma wielkość 4 pełnowymiarowych kortów tenisowych, do jej wyprodukowania zużyte zostało 6800 ton prefabrykowanej stali, a przy jej budowie spędzono blisko 400 dni.
– Nagrody sa zawsze miłe, ale w tym przypadku cieszy szczególnie ponieważ był to dla nas prestiżowy kontrakt – mówi Ewa Kruchelska, Przezes Zarządu CRIST S.A. – To bardzo duża jednostka, która osadza się na dnie morza na czterech nogach, podnosi się i, dzięki wyjątkowo dużemu udźwigowieniu, pozwala stawiać na morzu przęsła bardzo dużego mostu.
Budowany wokół malowniczej wyspy La Réunion, stanowiącej zamorski departament Francji, wiadukt umieszczony zostanie na wysokości blisko 30 m p.p.m., będzie miał długość 5,4 km, zaś aż 48 z jego 50 podpór ma znajdować się w morzu.
Zourite zbudowana została na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A. Działa położonej na Oceanie Indyjskim. Jednostka wyposażona jest między innymi w dwie suwnice bramowe – każda z nich o pojemności 2400 t i rozpiętości 30 m. Jest to aktualnie największy dźwig zainstalowany na statku na morzu. Budowa drogi będzie możliwa także dzięki ośmiu nogom typu jack-up - za ich pomocą statek jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. NB 105 ma możliwość załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy drogi
Szczególnie istotny dla polskiej gospodarki morskiej jest fakt, że był to projekt realizowany „pod klucz”, a więc w pełni wyposażony w systemy umożliwiające jednostce wykonywanie pracy.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"