pc/PAP
Przemiany w sektorze paliwowym w Polsce w efekcie konsolidacji i akwizycji zagranicznych zdominowały debatę zatytułowaną „Wzrost potencjału i poprawa pozycji rynkowej czyli polskie firmy na ścieżce fuzji i przejęć”.
Po decyzji właściciela czyli Skarbu Państwa spółka PERN przejęła Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (OLPP), a cały proces po roku zakończył się w styczniu tego roku. Jednocześnie PKN Orlen przygotowuje plan przejęcia Grupy Lotos.
Uczestnicy debaty dyskutowali o celach i skutkach tych procesów. Zdaniem prezes PERN Igora Wasilewskiego przejęcie spółki OLPP jest nie tylko realizacją koncepcji politycznej rządu, ale też odpowiada na potrzeby rynku. „Jest i polityka, jest też czysty biznes, skoro rynek paliwowy wzrósł w efekcie ograniczenia szarej strefy o ponad 20 proc. to naturalnym krokiem jest budowa nowych zbiorników i taki mamy plan - mówił w czasie debaty prezes Wasilewski. - Mamy wyznaczony cel - czyli poprawę bezpieczeństwa energetycznego, uwzględniamy także aspekt finansowy, bo możliwa jest poprawa wyniku i do tego równie ważne zdobycie przewagi rynkowej” - dodał.
Przewagę rynkową i efekty finansowe ma przynieść też połączenie dwóch największych polskich producentów paliwa. Piotr Kearney, dyrektor wykonawczy ds. Strategii PKN Orlen mówił w czasie debaty, że w pierwszym etapie konsolidacji Grupa Lotos stanie się spółką zależną Orlenu. „Przygotowujemy wniosek dotyczący koncentracji, który będzie rozpatrywała Komisja Europejska. Cały proces może potrwać kilkanaście miesięcy i głównie zależy od tempa weryfikacji wniosku przez urzędy antymonopolowe” - mówił dyrektor Kearney.
I wyjaśnił, ze proces jest złożony. „Mówimy o zakupie pakietu akcji należących do Skarbu Państwa, a więc 53 procent Nie można tego zrobić w jednej transakcji pakietowej. Zgodnie z prawem możemy kupić do 33 procent bezpośrednio od Skarbu Państwa, a następnie ogłosić wezwanie do 66 procent, w którym weźmie też udział Skarb Państwa” - wyjaśnił.
Przejęcie Lotosu może być największą transakcją konsolidacyjną PKN Orlen na krajowym rynku, ale koncern ma też doświadczenia w zakupie aktywów w Niemczech, Czechach, Litwie i Kanadzie.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek