pc/PAP
Przemiany w sektorze paliwowym w Polsce w efekcie konsolidacji i akwizycji zagranicznych zdominowały debatę zatytułowaną „Wzrost potencjału i poprawa pozycji rynkowej czyli polskie firmy na ścieżce fuzji i przejęć”.
Po decyzji właściciela czyli Skarbu Państwa spółka PERN przejęła Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (OLPP), a cały proces po roku zakończył się w styczniu tego roku. Jednocześnie PKN Orlen przygotowuje plan przejęcia Grupy Lotos.
Uczestnicy debaty dyskutowali o celach i skutkach tych procesów. Zdaniem prezes PERN Igora Wasilewskiego przejęcie spółki OLPP jest nie tylko realizacją koncepcji politycznej rządu, ale też odpowiada na potrzeby rynku. „Jest i polityka, jest też czysty biznes, skoro rynek paliwowy wzrósł w efekcie ograniczenia szarej strefy o ponad 20 proc. to naturalnym krokiem jest budowa nowych zbiorników i taki mamy plan - mówił w czasie debaty prezes Wasilewski. - Mamy wyznaczony cel - czyli poprawę bezpieczeństwa energetycznego, uwzględniamy także aspekt finansowy, bo możliwa jest poprawa wyniku i do tego równie ważne zdobycie przewagi rynkowej” - dodał.
Przewagę rynkową i efekty finansowe ma przynieść też połączenie dwóch największych polskich producentów paliwa. Piotr Kearney, dyrektor wykonawczy ds. Strategii PKN Orlen mówił w czasie debaty, że w pierwszym etapie konsolidacji Grupa Lotos stanie się spółką zależną Orlenu. „Przygotowujemy wniosek dotyczący koncentracji, który będzie rozpatrywała Komisja Europejska. Cały proces może potrwać kilkanaście miesięcy i głównie zależy od tempa weryfikacji wniosku przez urzędy antymonopolowe” - mówił dyrektor Kearney.
I wyjaśnił, ze proces jest złożony. „Mówimy o zakupie pakietu akcji należących do Skarbu Państwa, a więc 53 procent Nie można tego zrobić w jednej transakcji pakietowej. Zgodnie z prawem możemy kupić do 33 procent bezpośrednio od Skarbu Państwa, a następnie ogłosić wezwanie do 66 procent, w którym weźmie też udział Skarb Państwa” - wyjaśnił.
Przejęcie Lotosu może być największą transakcją konsolidacyjną PKN Orlen na krajowym rynku, ale koncern ma też doświadczenia w zakupie aktywów w Niemczech, Czechach, Litwie i Kanadzie.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza