pc
Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie kończą konstruowanie jednoosobowej łodzi zasilanej energią słoneczną, która wystartuje w międzynarodowych zawodach tego typu konstrukcji w Monako w lipcu tego roku. Wodowanie łodzi zaplanowano na czerwiec.
Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie wezmą udział w prestiżowych, międzynarodowych zawodach łodzi solarnych: Monaco Solar & Electric Boat Challenge, które odbędą się między 13 a 15 lipca. AGH Solar Boat zmierzy się z kilkunastoma innymi konstrukcjami tego typu z całego świata. Zespół krakowskiej uczelni będzie jedynym reprezentantem Polski.
Projekt AGH Solar Boat realizuje kilkudziesięcioosobowy, interdyscyplinarny zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym Eko-Energia działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickim Klubie Żeglarskim AGH. Konstruktorzy łodzi łączą pasję żeglarską oraz naukową w zakresie wykorzystania alternatywnych źródeł zasilania.
– Tacy ludzie zmieniają świat. Kiedy przyszli do mnie z pomysłem wydał mi się fantastyczny i trochę szalony – oceniła w środę podczas prezentacji projektu prorektor ds. studenckich AGH dr hab. Anna Siwik.
Jak zaznaczył prorektor ds. współpracy AGH prof. Jerzy Lis, pomysł skonstruowania łodzi solarnej na zawody w Monako to przykład inicjatywy studentów wynikającej z ich pasji i ambicji. – Ta działalność znalazła szybko partnera w postaci światowej firmy działającej w segmencie najnowocześniejszych rozwiązań telekomunikacyjnych – powiedział. Studentów w zakresie programowania łodzi wspiera bowiem firma technologiczna Ericsson.
Jak podkreślają konstruktorzy, projekt AGH Solar Boat ma charakter interdyscyplinarny, łączący najnowsze rozwiązania z wielu dziedzin. – Naszym założeniem jest, aby skonstruować łódź od początku do końca samodzielnie. Pracujemy nad nią po godzinach, w ramach wolontariatu – zaznaczyła Agata Halińska, jedna z koordynatorek projektu.
Do tej pory studenci wykonali 6-metrowy kadłub łodzi z kompozytu węglowego, co dało jej niską wagę. Inne zespoły pracują nad napędem solarnym, elektroniką i oprogramowaniem, które będą odpowiadać za sterowanie pojazdem. Wodowanie łodzi zaplanowano na połowę czerwca.
Dzięki partnerstwu z firmą Ericsson studenci mogą konsultować zagadnienia związane z programowaniem łodzi z mentorami na co dzień zajmującymi się kodowaniem. Współpraca studentów AGH oraz firmy Ericsson obejmuje prace programistyczne nad algorytmem sterowania. Dodatkowo przygotowywany jest osprzęt elektryczny, który zostanie zamontowany na pokładzie łodzi.
– Ujęły nas w tym projekcie dwie rzeczy: studenci, którzy postanowili sami coś zrobić, mieć pomysł i inicjatywę do jego zrealizowania, oraz jego interdyscyplinarność – jest on technologicznie zaawansowany i szalenie ciekawy – ocenił Paweł Szczerkowski, szef centrum badań i rozwoju Ericsson w Polsce.
Łódź solarna ma osiągać prędkość około 20 węzłów (10 m/s). Jak zdradzają konstruktorzy, będzie to możliwe dzięki specjalnym pylonom zamontowanym do dna, które po uzyskaniu odpowiedniej prędkości uniosą kadłub nad wodę.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym