pc
Stocznia Szczecińska uzyskała grant od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na budowę semi-autonomicznego morskiego statku towarowego - poinformowały w piątek służby prasowe Stoczni Szczecińskiej.
Projekt "Opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej" realizowany będzie przez Stocznię Szczecińską. Jej partnerami są JPP Marine Sp. z o.o. S. k oraz Nelton Sp. z o. o.
Rozpoczęcie przedsięwzięcia zaplanowano na pierwszy kwartał 2019 r. Czas trwania projektu to 24 miesiące. Budżet przedsięwzięcia wynosi prawie 58,8 mln zł.
SAC, czyli Semi-Autonomous Coaster to pierwszy tak kompleksowy projekt badawczo-rozwojowy polskiego statku morskiego o wysokim poziomie autonomiczności - wynika z informacji Stoczni Szczecińskiej. Według służb prasowych, jego realizacja daje szansę na zbudowanie w Polsce silnego partnerstwa naukowo-przemysłowego w obszarze wysoce innowacyjnych jednostek pływających.
W ramach przedsięwzięcia ma powstać prototyp semi-autonomicznego coastera SAC, umożliwiający przetestowanie innowacyjnych komponentów z zakresu technologii morskich. Prototyp SAC zostanie przekształcony w ramach prac wdrożeniowych w pełnowartościowy produkt, który ma już potencjalnych klientów - poinformowała stocznia.
Równolegle z pracami badawczymi będą przeprowadzone prace, których najważniejszym elementem będzie nadzór Klasyfikatora statków zarówno nad projektem, jak i budową prototypu - podał zakład. Jest on konieczny, ponieważ prototyp musi być dopuszczony do testów morskich, a produkt końcowy otrzymać niezbędną certyfikację.
Jak zaznacza stocznia, wdrożenie wyników projektu nie jest obarczone ryzykiem braku regulacji prawnych związanych z morskimi statkami autonomicznymi, ponieważ budowany prototyp będzie semi-autonomiczny, a planowany poziom autonomiczności to AL3.
Podstawowym efektem przedsięwzięcia jest kompleksowy projekt statku nowej generacji, który może być wykorzystany w produkcji seryjnej. Taki projekt, jak SAC może być ważnym elementem rozwoju przyszłego centrum badawczo–rozwojowego stoczni - poinformowała stocznia.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek