ew
Fiński armator Finferries zamówił kolejny prom hybrydowy w polskiej stoczni Crist. Nowa jednostka będzie przyjazna dla środowiska i zostanie zatrudniona na linii Föglö w rejonie archipelagu Wysp Alandzkich.
Jak informuje na swojej stronie Finferries, prom będą zasilały przede wszystkim ładowane na lądzie akumulatory. Oprócz tego, będzie wyposażony w rezerwowy napęd prądotwórczy diesla.
Jak powiedział Mats Rosin, dyrektor generalny w Finferries: "Prom Elektra zbudowany w stoczni Crist okazał się wielkim sukcesem na skalę międzynarodową. Jego innowacyjny system ładowania i rozwiązanie hybrydowe otrzymały wiele prestiżowych nagród. To bardzo dobrze, że podobny statek zostanie zbudowany przez doświadczoną już polską stocznię. Mamy nadzieję, że wyniki końcowe będą tak samo niezawodne i imponujące".
Prom Elektra zaprojektowany przez biuro projektowe StoGda i zbudowany w stoczni CRIST w Gdyni w 2018 roku otrzymał międzynarodową nagrodą „Ship of the Year”. To cenione wyróżnienie przyznawane co roku przez jury składające się z międzynarodowych ekspertów, które nominuje do konkursu wyjątkowe jednostki, a następnie – przez głosy publiczności na stronie konferencji Sulfur Cap 2020.
CRIST i StoGda Ship Design & Engineering zostali również laureatami nagrody CEMT 2018 za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskich przemysłów morskich. Wyróżnienie przyznano za opracowanie projektu i wykonanie pierwszego w Unii Europejskiej w pełni wyposażonego promu pasażersko-samochodowego z napędem elektrycznym o nazwie ELEKTRA. Nagroda została wręczona podczas II Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.
Fiński armator wysłał zapytania ofertowe do 23 stoczni, w tym 6 fińskich. Jak dowiadujemy się z komunikatu, tylko jedna ze stoczni fińskich wzięła udział w przetargu.
Rosin przyznaje, że oferta fińskiej stoczni była znacząco droższa od zaoferowanej przez stocznię Crist.
Nowy prom będzie miał 100,5 m długości , 17,4 m szerokości. Na jego pokład zmieści się 90 samochodów osobowych. System napędowy dostarczy, podobnie jak na Elektrę, firma Siemens. Według założeń, ma zacząć pracę na linii Åland Föglö już 1 kwietnia 2022 roku. - Można powiedzieć, że nowy statek będzie "Elektrą 2.0". Technologia w tej dziedzinie rozwinęła się w ostatnich latach w ogromnym stopniu. Zapewnimy pasażerom przyjazny dla środowiska i niezawodny prom, podsumowuje Rosin. Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów i będzie wyposażony w awaryjny / wspomagający napęd w postaci diesel-owskich zespołów
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii