ew
Grupa DEME Offshore (dawniej GeoSea) ogłosiła wczoraj wybór kluczowych dostawców na instalację fundamentów wież turbin na morskiej farmie wiatrowej Moray East. Wśród nich znalazł się Smulders z Wallsend w Newcastle, któremu powierzono główną część prac produkcyjno-konstrukcyjnych wraz z ostatecznym montażem 55 kratownicowych fundamentów. To dobra wiadomość dla ST3 Offshore bowiem część działalności produkcyjnej może być przeprowadzona w podwykonawstwie.
O zaangażowaniu w ten projekt ST3 Offshore wiadomo było już od początku grudnia zeszłego roku. Wtedy też opowiedział o nim prezes spółki Andrzej Czech podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
– Mamy już wstępne porozumienie ze Smulders'em – spotykamy się z zarządem 12 grudnia – że my wyprodukujemy górną część tego „jacketu”, mniej więcej 1 000 ton, drugą połowę zrobi Smulders, w Anglii zostanie to połączone w jeden element – mówił dla Radia Szczecin Andrzej Czech, prezes ST3 Offshore w restrukturyzacji.
Szczecińska fabryka miałaby wyprodukować w Polsce w sumie 30 konstrukcji, prawie dwa razy większych niż te, które dotychczas opuszczały zakład.
Jak dodaje grupa DEME: "Prace instalacyjne na morzu będą prowadzone w północnych szkockich portach, w tym w porcie w Invergordon, który wybraliśmy do pełnienia funkcji obiektu postojowego w ramach tego wielomilionowego kontraktu. "
Morska farma wiatrowa Moray East będzie produkować 950 MW energii. Projekt ma już zapewnione finansowanie dłużne w wysokości 2,1 miliarda funtów brytyjskich oraz dodatkowo finansowanie pomocnicze o wartości 0,5 miliarda funtów. Farma wiatrowa jest obecnie własnością EDPR (43,3%), Diamond Green Limited, które częściowo należy do DGE (33,4%), oraz ENGIE (23,3%). Moray East ma rozpocząć działalność do roku 2022.
ST3 Offshore w restrukturyzacji zajmuje się produkcją fundamentów, platform pośrednich i innych konstrukcji stalowych przeznaczonych na morskie farmy wiatrowe. W październiku ubiegłego roku podpisano porozumienie z właścicielami i klientami ST3 Offshore, na mocy którego dotychczasowy mniejszościowy właściciel – Fundusz Inwestycyjny Zamknięty MARS – objął 80% udziałów w spółce i tym samym przejął nad nią pełną kontrolę operacyjną. Na terenie fabryki znajduje się największa w Europie suwnica (120 m wysokości, 1 400 t udźwigu), przeznaczona do finalnego montażu i załadunku struktur o wysokości do 90 metrów. Doskonała lokalizacja na wyspie na rzece Odrze umożliwia bezpośredni załadunek konstrukcji na barki oraz łatwy dostęp do Bałtyku i Morza Północnego.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth