PMK
Firmy Aibel i Aker Solutions zostały wybrane przez Statoil do realizacji podłączeń i uruchomienia centrum produkcyjnego na gigantycznym polu naftowym Johan Sverdrup, którego produkcja ma ruszyć w 2019 roku.
Umowy są łącznie warte 1,3 mld koron i są ostatnimi w ramach pierwszej fazy zagospodarowania złoża Johan Sverdrup. - Ponad 70 proc. kontraktów związanych z tym projektem jest realizowanych przez norweskich poddostawców - poinformowała Margareth Øvrum, wiceprezes wykonawcza Statoil ds. technologii, projektów i wierceń.
W ramach umowy Aker Solutions podłączy i uruchomi w przyszłym roku platformę typu riser. Z kolei Aibel uruchomi platformę wiertniczą na złożu. Obie umowy są wyposażone w opcje dotyczącą podłączenia i uruchomienia platform przetwórczej i mieszkalnej w 2019 roku.
Rozpoczynający się latem 2018 roku proces podłączania instalacji centrum produkcyjnego pola stanowi ostatnią i kluczową fazę przed rozpoczęciem produkcji przez złoże, planowanym na koniec 2019 roku.
- Zakres prac jest bardzo szeroki, bo w szczytowym momencie projekt będzie zatrudniał na morzu ok. 650 osób na każdej z trzech zmian, co oznacza prawie 2 tys. pracowników. To najbardziej złożony projekt zagospodarowania w historii firmy Statoil jako operatora na Norweskim Szelfie Kontynentalnym (NCS) - powiedział Kjetel Digre, szef projektu Johan Sverdrup.
Pole wydobywcze Johan Sverdrup położone jest na Morzu Północnym, w odległości około 140 kilometrów na zachód od Stavanger. W pierwszym etapie pole ma być eksploatowane przy użyciu czterech platform, ale w planach jest też zbudowanie piątej platformy. Według wstępnych szacunków możliwości produkcyjne pola wynoszą około 550-650 tys. baryłek dziennie, co odpowiada 40% łącznego wydobycia ropy na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza