Longina Grzegórska-Szpyt
Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” wraz z Krajową Izbą Gospodarczą zawiązały spółkę celową "Zielona Stocznia w Polsce" - poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. To pierwszy w kraju zakład recyklingu jednostek pływających.
Jak czytamy w komunikacie resortu, "powołanie spółki celowej to kolejny krok w realizacji projektu „Zielona Stocznia w Polsce”, którego celem jest utworzenie nowoczesnego zakładu recyklingu statków, dzięki któremu istniejący potencjał stoczniowy będzie mógł być efektywnie wykorzystany i jako kraj będziemy mogli uczestniczyć w kreowanym rynku recyklingu statków".
Dodano, że głównym zadaniem spółki będzie utworzenie pierwszego w Polsce nowoczesnego, bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska zakładu recyklingu jednostek pływających, który spełniałby międzynarodowe standardy.
"Całość przedsięwzięcia ma charakter wysoce innowacyjny, dlatego część inwestycyjna projektu poprzedzona będzie szeroko zakrojoną fazą badawczo-rozwojową. W jej ramach mają zostać wypracowane najbardziej efektywne rozwiązania m.in. w zakresie technologii recyklingu, maksymalizacji zagospodarowania odzyskanych materiałów i czynników roboczych, niwelowania wpływu procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa pracowników oraz sposobu zarządzania procesami" - podano.
W komunikacie czytamy, że "uruchamiany projekt ma mieć charakter komercyjny, tzn. po okresie przygotowania i rozruchu ma przynosić konkretne korzyści finansowe. Ponadto wdrażany projekt dobrze wpisuje się w politykę UE dot. gospodarki o obiegu zamkniętym, co będzie miało ogromne znaczenie w najbliższych 15-20 latach".
Wskazano, że w tym zakresie w ramach Grupy Roboczej ds. projektu „Zielona Stocznia w Polsce” nawiązano współpracę z przedstawicielami Akademii Morskiej w Szczecinie oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Jak podał resort żeglugi, projekt jest realizowany w dwóch etapach. "Jako lokalizację dla I etapu inwestycji wskazano część terenów użytkowanych przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia” w Szczecinie. Dodano, że zarówno decyzja o współpracy ze stocznią Gryfia, jak i wybór lokalizacji dla zakładu recyklingu statków to wynik prac działającej od maja 2017 r. grupy roboczej ds. projektu „Zielona Stocznia w Polsce".
Resort poinformował, że w II etapie realizacji projektu - po roku 2022 - przewiduje się rozszerzenie zakresu działalności na obiekty inne niż statki np. platformy wiertnicze, wiatraki itp. W komunikacie wskazano, że "decyzje o uruchomieniu II etapu, będą uzależnione od osiągnięcia odpowiedniej rentowności przez spółkę celową".
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej