ew
Dwa projekty morskich farm wiatrowych PGE - Baltica 2 i Baltica 3 - uzyskały decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach - poinformowała w poniedziałek spółka. PGE podkreśliła, że decyzja umożliwia rozpoczęcie prac nad projektami technicznymi obu farm.
Jak przypomniała PGE, decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku dotyczą projektów realizowanych w ramach Programu Offshore Grupy Kapitałowej PGE. Projekt Baltica 2 przed rokiem otrzymał od PSE propozycję technicznych warunków przyłączenia do systemu dla mocy 1498 MW. Baltica-3 ma z PSE umowę przyłączeniową na 1045 MW. Według PGE, energia z pierwszej z wybudowanych farm - Baltica 3 - może popłynąć w 2026 r.
Projekty zlokalizowane są w odległości ok. 30 km na północ od brzegu na wysokości Ustki i Łeby. Według PGE, moc pojedynczej turbiny, która zostanie zainstalowana na etapie realizacji projektów, może wahać się między 10 a 13 MW w zależności od rozwoju technologii i wybranego wariantu.
Morskie farmy PGE chce budować wraz z duńskim Oerstedem. W grudniu obie firmy podpisały wstępne porozumienie, opisujące ramy współpracy przy transakcji nabycia przez duński koncern 50 proc. udziałów w Baltica 2 (EWB 2) i Baltica 3 (EWB 3).
"Poprzez dywersyfikację źródeł energii i nasze inwestycje m.in. w morskie farmy wiatrowe Polska jest w stanie sukcesywnie zmniejszać udział paliw kopalnych w krajowym miksie energetycznym. Wpisuje się to w oczekiwania polskiego rządu. Morskie farmy wiatrowe Baltica 2 i 3 to kluczowe elementy procesu zmiany, jaki zachodzi w Grupie PGE, ale również ważny wkład w transformację energetyczną w wymiarze ogólnokrajowym" – oświadczył prezes PGE Henryk Baranowski.
PGE przypomniała, że pozwolenia lokalizacyjne - pozwolenia na wznoszenie sztucznych wysp - umożliwiające budowę morskich farm na wyznaczonych obszarach Morza Bałtyckiego posiadają wszystkie trzy jej morskie projekty wiatrowe – EWB 1, EWB 2 i EWB 3.
W ramach Programu Offshore Grupy PGE spółka planuje budowę mocy rzędu 2,5 GW.
W grudniu 2019 r. PGE Baltica rozpoczęła projekt badawczy w obszarze wpływu spowolnienia przepływu wiatru, jakie w swoim otoczeniu powodują duże morskie farmy wiatrowe (tzw. blockage effect). Na tej podstawie możliwe będzie dokładniejsze oszacowanie przyszłej produktywności farm - podkreśliła PGE.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española