• <
Nauta_top_1100x200

Nowa perspektywa dotacji unijnych dla przemysłu stoczniowego

06.04.2015 20:45 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Nowa perspektywa dotacji unijnych dla przemysłu stoczniowego
Nowa perspektywa dotacji unijnych dla przemysłu stoczniowego - GospodarkaMorska.pl

Wszystko wskazuje na to, że Unia zmienia swoją politykę wobec przemysłu stoczniowego. Możliwe, że już w tym roku starać się będzie można o dotacje dla tego sektora. Taką pomoc zapowiada między innymi Jean Claude Juncker, przewodniczący Komisji Europejskiej. Mowa jest o kwocie 315 mld dolarów, które miałaby trafić także do Polski.

Nowy plan inwestycyjny zakłada przygotowanie nowych projektów przez komitet sterujący i państwa członkowskie. Według europosła, Marka Gróbarczyka, ma to stanowić przełom w przemyśle stoczniowym. Pieniądze bowiem mają trafić szerokim strumieniem do przedsiębiorców z tej branży, uznawanej w Unii za przyszłościową. Dotychczas jednak nie podano żadnych szczegółów wprowadzania nowego planu inwestycyjnego.

Na razie wiadomo jedynie, że przyszły budżet Unii Europejskiej przewiduje fundusze na wsparcie przemysłu stoczniowego. Takie informacje otrzymały między innymi władze województwa zachodniopomorskiego. Marszałek Olgierd Geblewicz przewiduje, że przysłużą się one mniejszym i średnim stoczniom.

- Dzisiejsze doświadczenia europejskie wskazują na to, że zdecydowana większość całego przemysłu stoczniowego poszła w kierunku rozdrobnienia. Największe firmy padły, ale to nie znaczy, że na ich terenie nie powstały miejsca pracy – mówi.

Nie podano jednak kwot, które mieliby otrzymać polscy stoczniowcy. Nie znamy także szczegółów konkursów, ale władze samorządowe zachęcają właścicieli stoczni z całej Polski do przygotowania wniosków o dotację po wprowadzeniu unijnego programu.

Pewne są także dofinansowania z programu Inteligentnych Specjalizacji. Pierwsze konkursy rozpoczną się już w IV kwartale tego roku. Wśród zadań planowanych dzięki tym dofinansowaniom znajdziemy: opracowanie inteligentnych metod zarządzania transportem i spedycją w portach wraz z zarządzaniem ich przepływem na lądzie, inteligentne i bezkolizyjne rozwiązanie dla koordynacji zapleczowego ruchu transportowego (SmartPortPaxLogistics), stworzenie wspólnej strategii promocji dla regionu pomorskiego ukierunkowanej na jego uatrakcyjnienie dla turystów morskich (SmartPortPaxPromo), a także cold-ironing w gdańskim porcie (technologia zapewniająca energię elektryczną na pokładzie jednostki gdy podczas rozładunku jej silniki zostaną wyłączone) oraz budowa holownika z ekologicznym napędem hybrydowym, której pomysłodawcą jest gdańska firma WUŻ Port & Maritme Service.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38725,00 $ tona -0,80% 27 paź
 Cynk 3385,00 $ tona -2,03% 27 paź
 Aluminium 2703,00 $ tona -4,49% 27 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.