pc
Ponad 13 000 ton ważyła konstrukcja platformy wydobywczej MOPU, zlokalizowana na Morzu Północnym. Operację wykonał Pioneering Spirit - największy na świecie statek przeznaczony do instalacji i demontażu platform wydobywczych. Częściowym właścicielem złoża jest Grupa LOTOS.
Do podniesienia platformy statek Pioneering Spirit wykorzystał szeroki na 59 metrów mechanizm podnośnikowy pomiędzy kadłubami. Udźwignął jej pokłady i w jednym kawałku przetransportował platformę na złomowisko.
Lotos znów zainwestuje w Yme?
Udziały w Yme Grupa LOTOS kupiła w 2008 roku. Złoże położone jest na Morzu Północnym, około 100 kilometrów od wybrzeży Norwegii. Wydobycie miało ruszyć w 2009 roku, jednak było kilkakrotnie przekładane z powodu wad w konstrukcji platformy wiertniczej. Jej pracowników ewakuowano ostatecznie w 2014 roku, z powodu poważnego pęknięcia platformy.
Kłopoty z uruchomieniem inwestycji oznaczały także problemy dla LOTOSU. W 2012 roku grupa odnotowała ponad 500 mln złotych straty netto. A to właśnie złoże Yme miało mieć kluczowy wpływ na wynik finansowy grupy - wydała na nie około 2 miliardów złotych. LOTOS zmuszony został do kolejnego odpisu na złoże, co miało potroić jego wydobycie ropy. Ta sytuacja nie spodobała się jednak grupie. Rozpoczęły się negocjacje. W ich wyniku 2 lipca 2015 roku konsorcjanci otrzymali decyzję norweskiego Ministra ds. Ropy i Energii. Zwalniała ich ona z konieczności dostarczenia koncepcji zagospodarowania złoża, jak również zobowiązała konsorcjantów do przedstawienia planu jego likwidacji lub innego sposobu zagospodarowania.
Środki na demontaż platformy konsorcjum, którego 20% udziałowcem jest spółka LOTOS Exploration & Production Norge, pozyskało w ramach porozumienia zawartego z dostawcą platformy - spółką Single Buoy Moorings.
Do początku przyszłego roku trwają prace nad przygotowaniem planu ponownego zagospodarowania złoża Yme. Wtedy Grupa LOTOS podejmie decyzję, czy będzie dalej uczestniczyła w tym projekcie, czy zainwestuje w inne norweskie złoża.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii