Terminal LNG w Świnoujściu uzyskał zgodę na rozpoczęcie procedury schładzania i rozruchu technologicznego terminalu z użyciem skroplonego gazu ziemnego (LNG) z metanowca, jaki przypłynie z Kataru do Polski w grudniu tego roku. Pozwolenie jest wymagane przepisami prawa, a wydaje je Transportowy Dozór Techniczny.
Decyzje podjęto po zakończonej w pierwszej połowie listopada operacji wstępnego schładzania rurociągów. Proces przeprowadzano za pomocą azotu, który został dostarczony do Świnoujścia w formie ciekłej specjalnymi cysternami. Podczas testów instalacja była sprawdzana pod kątem ewentualnych odkształceń i przemieszczeń spowodowanych schłodzeniem instalacji. Proces zakończył się wynikiem pozytywnym. W części instalacji osiągnięto schłodzenie na poziomie od zakładanego -130 stopni Celsjusza do nawet -150 stopni.
- Proces był prowadzony w systemie ciągłym, przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, przy stałym udziale Nadzoru Inwestorskiego - firmy Multiconsult oraz inwestora - spółki Polskie LNG – mówi Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej.
Na terenie terminalu LNG w Świnoujściu trwają ostatnie przygotowania do przyjęcia pierwszego metanowca. Pierwszy statek ze skroplonym gazem ziemnym przypłynie do świnoujskiego portu w grudniu br. Druga dostawa LNG do Świnoujścia, która zapewni gaz na dalsze próby eksploatacyjne, zostanie przeprowadzona w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Początkowo dzięki instalacji na terminalu LNG będzie można zapewnić jedną trzecią polskiego zapotrzebowania na gaz. W przypadku rozbudowy obiektu zdolność regazyfikacyjna terminalu wyniesie 7,5 mld m3 rocznie, co odpowiada połowie zapotrzebowania naszego kraju na ten surowiec. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. Instalacja, wraz z nowymi gazociągami, interkonektorami, wirtualnym i fizycznym rewersem na gazociągu jamalskim, a także podziemnymi magazynami i własnym wydobyciem, zwiększy niezależność energetyczną Polski.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii