jk
Będziemy rozwijać ideę utworzenia mechanizmu finansowego dla polskich stoczni i armatorów, który w sposób komercyjny ograniczy skutki wahań cyklu koniunkturalnego – zapowiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk w piątek w Szczecinie.
"Nowy sposób finansowania przemysłu stoczniowego będzie przedsięwzięciem szerszym niż fundusz inwestycyjny. To raczej konsorcjum bankowe, obligacyjne jak również inwestycyjne, czyli znacznie wyższy i mocniejszy element finansowy niż tylko fundusz inwestycyjny" – zaznaczył minister w rozmowie z dziennikarzami podczas Międzynarodowego Kongresu Morskiego.
Gróbarczyk dodał, że potrzeby inwestycyjne Polskiej Żeglugi Morskiej będę realizowane z konsorcjum bankowego, które ma powstać.
"Cel jest bardzo prosty: przygotowanie finansowania dla stoczni i armatorów, którzy będą mogli korzystać ze środków w ramach realizacji zleceń. Z jednej strony chcemy spłaszczać okresy koniunkturalne, a z drugiej posiadać cały czas zasób finansowy w ramach realizacji zleceń" – wyjaśnił.
Pytany przez dziennikarzy, komu będzie podlegać nowe konsorcjum, odpowiedział, że jest za wcześnie, by o tym mówić. "Konsorcjum musi być niezależne. Skończyliśmy z jednym: z dotowaniem nierynkowym. Wszystko ma być finansowane w ramach polityki rynkowej i temu ma przyświecać ta koncepcja" – podkreślił.
Międzynarodowy Kongres Morski to coroczne spotkanie przedstawicieli szeroko rozumianej branży morskiej, polityków i naukowców. Główne tematy tegorocznej piątej edycji to żegluga śródlądowa i edukacja morska na Pomorzu Zachodnim.
Kongres Morski zakończy się w piątek wieczorem. Jego organizatorami są Fundacja Kongres Morski i Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a fundatorami Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie i Polska Żegluga Morska.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów