China State Shipbuilding Corp i China Shipbuilding Industry Corp łączą się w celu utworzenia nowego wielkiego konglomeratu. Zdaniem ekspertów, znacznie przyspieszy to przemysł stoczniowy w kraju i zmieni sytuację geopolityczną w regionie. Łączne aktywa po fuzji przedsiębiorstw wyniosą 800 miliardów juanów (113 miliardów dolarów), z łączna sprzedażą 81 miliardów rocznie, co stanowi 21% globalnego udziału.
China State Shipbuilding Corp i China Shipbuilding Industry Corp to dwie największe w kraju stocznie pod względem zdolności produkcyjnych. W oświadczeniu opublikowanym przez Państwowe Biuro Nadzoru Aktywów i Administracji czytamy, że proces fuzji przedsiębiorstw jest w toku, a spółki giełdowe staną się jedną firmą pod nazwą China Shipbuilding Corp Ltd. Jej prezesem zostanie Lei Fanpei z CSSC, dyrektorem generalnym Yang Jincheng z CSSC, a sekretarzem z CSIC Wu Yongjie. Według Zhou Lisha - eksperta Państwowej Komisji Nadzoru i Administracji Aktywów - fuzja zoptymalizuje działania i zdolności produkcyjne, oraz nada impetu w przemyśle redukując niepotrzebną konkurencje.
Według ekspertów, usługi oferowane przez CSSC i CSIC były w zasadzie identyczne. Obie produkowały statki szturmowe, jednostki desantowe i lekkie jednostki bojowe. Głównym kontrahentem obydwu firm jest Marynarka Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.
W 2008 roku jedna ze spółek, z racji potrzeb rynku, poszerzyła swoje usługi o jednostki
offshore. China Shipbuilding Industry Corp wykupiła Haizhuan Wind Power Equipment i do tej pory produkuje trzy rodzaje turbin wiatrowych o mocy 850 kW, 2 MW i morskich turbin wiatrowych o mocy 5 MW.
Spółki prowadzą również intensywną ekspansje na rynki zagraniczne. China Shipbuilding Industry Corp. opracowała setki produktów elektromechanicznych dla 20 krajów m.in w przemyśle lotniczym, metalurgicznym, hydroelektrycznym, lekkim, itp. Członkami konsorcjum są największe stocznie w Dalian, Stocznia Bohai, Stocznia Shan Hai Guan, Stocznia Wuchang, Dalian oraz firmy Marine Diesel Engine Works, Shaanxi Diesel Engine Factory, China Ship Research & Development Academy, China Ship Scientific Research Center, China Shipbuilding Trading Co Ltd, China United Shipbuilding Co Ltd (Hong Kong), China National Shipbuilding Equipment & Materials Corp oraz China Offshore Industrial Corp. CSIC posiada największe bazy stoczniowe i remontowe zdolne do prowadzenia badań, projektowania, produkcji i naprawy różnych statków cywilnych o pojemności do 388 000 jednostek nośności tonowej
Relacje handlowe na lini Polska-Chiny są na etapie ciągłego rozwoju i dysproporcji. Wartość importu produktów chińskich do naszego kraju jest ponad 11-stokrotnie większa niż wartość eksportu produktów polskich. Udział Chin w imporcie do Polski to ponad 11,6% (111,552 mln złotych), a eksport Polski do Chin to zaledwie 1% (ok. 9 mln złotych). Determinantem pobudzającym handel jest bez wątpienia możliwość wpływania najwięszych kontenerowców chińskich do Portu Gdańsk i fakt, że zdecydowaną większość artykułów i półproduktów z chin transportujemy drogą morską. Są to głównie części elektryczne, mechaniczne i artykuł włókiennicze.
China State Shipbuilding Corp i China Shipbuilding Industry Corp zostały utworzone w 1999 roku i mają siedzibę w Pekinie. Z uwagi na ustrój Chinśkiej Republiki Ludowej są to spółki w całości podległe państwu.