ew/Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego
Z powodu problemów wynikających z pandemii COVID-19, dnia 3 kwietnia 2020 r. Międzynarodowa Organizacja Morska („IMO”), wydała w ramach okólnika nr. 4204/Add. 7 Wytyczne odnoszące się do nieprzewidzianych opóźnień w budowach i dostawach statków. Wytyczne są skierowane do wszystkich państw członkowskich IMO, organizacji międzyrządowych i pozarządowych posiadających status doradczy w ramach IMO i są szczególnie istotne dla armatorów, stoczniowców, inspektorów, inżynierów serwisowych, a także dostawców sprzętu.
Wytyczne odnoszą się do zastosowania Regulacji SOLAS II-1/3-10. Regulacja ta ustanowiła normy budowy statków, mające zastosowanie do masowców i zbiornikowców o długości 150 m i większej, których planowana dostawa została ustalona na 1 lipca 2020 r. lub później. Normy dotyczące budowy statków przewidują, że projektowane i budowane masowce i zbiornikowce do przewozu ropy, powinny mieć określony okres użytkowania i przez cały okres eksploatacji powinny pozostać bezpieczne i przyjazne dla środowiska.
Wytyczne sugerują projekt ujednoliconej interpretacji definicji „nieprzewidzianego opóźnienia w dostawie statków”, tak jakby taki termin został zawarty w Regulacji SOLAS. Rozwiązanie to jest zbliżone do interpretacji przyjętej w odniesieniu do tego samego terminu w innej regulacji SOLAS, a mianowicie II- 1/ 3-2 (Zapobieganie korozji zbiorników balastowych wody morskiej w zbiornikowcach i masowcach).
Projekt interpretacji przewiduje dwa scenariusze:
(1) umowa dotycząca budowy statków została zawarta między 1 lipca 2016 r., a 1 lipca 2020 r. lub w przypadku braku umowy budowy statków, położenie stępki miało miejsce między 1 lipca 2017 r., a 1 lipca 2020 r.;
(2) dostawa statku miała mieć miejsce przed 1 lipca 2020 r., ale została opóźniona z powodu nieprzewidzianych okoliczności, niezawinionymi przez stocznię lub armatora, państwo bandery tego statku może zaakceptować ten statek jako statek dostarczony przed 1 lipca 2020 r. do celów Regulacji.
Projekt interpretacji przewiduje między innymi, że:
1. Państwo bandery powinno rozpatrywać wnioski indywidualnie dla każdego przypadku, zawsze w świetle szczególnych okoliczności. W przypadku budowy statku w obcym kraju państwo bandery może wymagać formalnego raportu od władz tego kraju stwierdzającego, że opóźnienie było spowodowane nieprzewidzianymi okolicznościami, niezależnymi od stoczni lub armatora;
2. Niektóre certyfikaty statku powinny zawierać informację o przyjęciu statku przez państwo bandery na podstawie Interpretacji, dotyczącej nieprzewidzianego opóźnienia w dostawie;
3. Państwo bandery powinno zgłosić IMO dane statku i powody, dla których statek został przyjęty przez państwo bandery, zgodnie z Interpretacją.
Z powodu odroczenia sesji Komitetu ds. Bezpieczeństwa na Morzu, IMO nie ma możliwości podjęcia decyzji o przyjęciu projektu ujednoliconej interpretacji w Wytycznych przed 1 lipca 2020 r. Warto jednak mieć na uwadze, że charakter prawny wytycznych pozostawia swobodę wyboru zastosowania przez państwa bandery, dlatego też w ich gestii pozostanie faktyczne jej zastosowanie oraz implementacja.
Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego
Źródło: www.imo.org
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek