Wraz z pojawianiem się coraz większych rafinerii, buduje się także więcej super tankowców. W cenie są obecnie jednostki zdolne przetransportować kilka milionów baryłek ropy lub jej pochodnych. Obecnie na świecie pływa tylko 11 tak dużych jednostek. Analitycy przewidują jednak, że ich liczba w najbliższym czasie zacznie gwałtownie rosnąć.
Powodem budowy coraz większych tankowców jest odległość jaka dzieli dwa największe zagłębia rafineryjne świata: Bliski Wschód i Zatokę Meksykańską. Szukając oszczędności, armatorzy decydują się na budowę jednostek potrafiących pomieścić więcej produktów ropopochodnych: paliw lotniczych, samochodowych czy nafty. Największe koncerny z tej branży, między innymi Vitol, Total i Shell, już zamówiły tankowce o pojemności ponad milion baryłek. Każdy z nich może naraz przetransportować 1/5 dziennego zapotrzebowania całej Europy na paliwo diesla.
- Wraz za powiększającym się rynkiem, rośnie także popyt na tankowce. A pomyśleć, że we wczesnych latach 50. zeszłego wieku, supertankowcem określano jednostkę o tonażu 27 tys. ton. Obecnie supertankowce mają tonaż od 160 do 320 tys. ton - mówi Anthony Gurnee, prezes Ardmore Shipping, armatora mniejszych tankowców.
Na wzrost produkcji supertankowców wpływ ma także powiększanie się rafinerii. Stare obiekty produkowały dziennie po 400 tys. baryłek i było usytuowane blisko swoich klientów. Nie było więc potrzeby na jednostki o dużej pojemności. Obecnie jednak powstało mnóstwo mega rafinerii. Przykładem może być hinduski kompleks Jamnagar, zdolny produkować 1,2 milion baryłek dziennie. Z kolei w Kuwejcie już planuje się rozbudowę głównej państwowej rafinerii, tak by mogła osiągnąć produkcję 1,5 mln baryłek dzienne.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Alarm. Zbiornikowiec-zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO