Statek rybacki został zbudowany w stoczni Safe dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Operował będzie na Morzu Północnym, Morzu Barentsa oraz w okolicach Svalbardu.
Statek ma długość 28 metrów, szerokość 10 metrów i będzie obsługiwany przez maksymalnie 12-osobową załogę. Prezes stoczni, Marek Siemaszko podkreśla, że choć nowy statek do największych nie należy, to spore wrażenie robi jego wyposażenie.
– Nasycenie technologią jest bardzo bogate. Co więcej, statek łączy w sobie kilka funkcji, posiada wiele możliwości jeśli chodzi o jego eksploatację – tłumaczy prezes Marek Siemaszko. – Armator kupujący statek w fazie projektowania wniósł wiele modyfikacji.
Na pierwszy plan, prócz funkcji połowowych, wysuwa się możliwość bezpośredniego przetworzenia ryby na pokładzie.
– Do tego dochodzi linia głębokiego zamrażania wyfiletowanej ryby oraz magazyny chłodzone do temperatury minus 35 stopni, w których nasz statek może przechowywać rybę do momentu przekazania jej w porcie – wyjaśnia. – Ciekawym elementem wyposażenia są również ładownie chłodzone do przewozu żywej ryby.
Statek, który powstał w stoczni Safe zamówił klient z Norwegii, miejsce jego rejestracji to Tromsø.
Umowa na budowę jednostki została podpisana 16 grudnia 2018 roku. Za projekt odpowiada biuro projektowe Naval Consult AS.
Plany stoczni Safe
Stocznia Safe funkcjonująca głównie na rynku nowych budów przejęła stocznię Alkor zajmującą się przede wszystkim remontami.
– Po konsolidacji mamy jeden podmiot, stocznię Safe, która zajmuje się i nowymi budowami, i remontami – informuje Marek Siemaszko.
Obecnie w stoczni remontowany jest holownik dla firmy Fairplay oraz trzy jednostki dla Holendrów: jeden dla stoczni Maaskant i dwa dla stoczni Damen.
To nie koniec. Jak zaznacza prezes, zaplanowanych jest wiele kontraktów. Niestety niektóre ze względu na pandemię są jeszcze w stanie zawieszenia.
– Większe ożywienie powinno nastąpić w lipcu. Przetargi, które wygraliśmy w zeszłym roku na realizację dużych przebudów dla armatorów islandzkich zostały zamrożone – kończy.
Przypomnijmy, że stocznia powstała w 1995 roku z sukcesami działając w Polsce i zagranicą.
MS Slettenberg w liczbach:
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego