30 maja 2025 r. Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Aktywów Państwowych objął na zasadach rynkowych udziały spółki Polskie Promy sp. z o.o. celem kontynuacji projektu pn. „Budowa i eksploatacja jednostek promowych przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego”.
Projekt, którego realizacja została rozpoczęta w 2021 r., zakłada budowę trzech jednostek promowych. W budowę zaangażowana jest stocznia z polskim kapitałem - Gdańska Stocznia „Remontowa” SA., będąca liderem Grupy Kapitałowej Remontowa i największą stocznią remontową w Polsce.
Promy mają być wykorzystywane przez armatora Unity Line Ltd., należącego do Grupy Kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej P.P. do świadczenia usług przewozów ładunkowych oraz pasażerskich na trasach łączących Świnoujście z portami w południowej Szwecji (Trelleborg i Ystad). Wyposażenie polskiego armatora w nowoczesne jednostki promowe typu Ro-Pax pozwoli na wzmocnienie jego pozycji konkurencyjnej na bardzo wymagającym rynku przewozów promowych na Morzu Bałtyckim.
Prace nad budową jednostek promowych są zaawansowane. Budowa pierwszego promu jest na ukończeniu – odbiór pierwszego promu planowany jest na 2025 r. Planowane zakończenie budowy drugiego promu przypada na 2026 r., zaś trzeciego na 2027 r.
Podpisana umowa przewiduje przekazanie 519,5 mln zł z Funduszu Inwestycji Kapitałowych oraz konwersję na udziały Spółki pożyczki udzielonej w 2022 r. z Funduszu Reprywatyzacji. Jest to pierwszy etap przekazania środków Skarbu Państwa celem finansowania projektu. Zgodnie z zawartą 8 maja 2025 r. przez Ministra Aktywów Państwowych ze Spółką umową inwestycyjną, w grudniu przewiduje się przekazanie Spółce kolejnych środków na zabezpieczenie realizacji projektu, tj. drugiej transzy z Funduszu Inwestycji Kapitałowych w kwocie 314,5 mln zł.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów