"Ukraińskie zboże zaczęło być eksportowane przez porty Chorwacji", poinformowała w czwartek minister gospodarki Ukrainy Julia Swyrydenko w Bukareszcie podczas szczytu Inicjatywy Trójmorza. Swyrydenko spotkała się z premierem Chorwacji Andrejem Plenkoviciem.
"Ukraińskie zboże już zostało wyeksportowane przez porty chorwackie. Dziękujemy za taką możliwość. Choć jest to niszowy szlak handlowy, to jednak już cieszy się popularnością. Jesteśmy gotowi go rozwijać, poszerzając możliwości korytarza transportowego" - powiedziała Swyrydenko. "Uważamy, że ta trasa logistyczna będzie odgrywać ważną rolę w handlu dwustronnym pomiędzy naszymi krajami również po wojnie" - dodała.
Jak podało ministerstwo gospodarki w Kijowie w oficjalnym komunikacie, szefowa resortu rozmawiała z premierem Chorwacji również o rozminowywaniu Ukrainy; w październiku br. odbędzie się w Zagrzebiu konferencja na ten temat. Premier Chorwacji zaproponował Ukrainie pomoc swego kraju w badaniu zbrodni wojennych.
Pod koniec lipca br. szef MSZ Ukrainy Dmytro Kułeba poinformował, że Kijów uzgodnił z rządem w Zagrzebiu wykorzystanie do transportu zboża chorwackich portów nad Dunajem i Adriatykiem. Wówczas ukraińskie Radio Swoboda oceniało, że w warunkach zablokowania przez Rosję transportu przez Morze Czarne trasa przez Chorwację byłaby tylko dodatkowym, choć ważnym szlakiem eksportu.
Ekspert Mychajło Honczar, szef Ośrodka Studiów Globalnych Strategia XXI, powiedział Radiu Swoboda, że skala eksportu przez porty na Dunaju nie może być duża, bo szlakiem tym pływają jednostki mniejsze od statków morskich. Znaczącym krokiem byłoby natomiast opracowanie trasy transportu kolejowego, którą zboże ukraińskie mogłoby być dostarczane do portów chorwackich nad Adriatykiem.
(PAP)
awl/ adj/
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów