W Szczecinie rozpoczął się 3. Międzynarodowy Kongres Morski. W wyjątkowo uroczystej atmosferze, w absolutnie wyjątkowym miejscu jakim jest Filharmonia Szczecińska przedstawiciele polityki, biznesu oraz nauki rozpoczęli 3 dniową debatę nad najważniejszymi sprawami dzisiejszej gospodarki morskiej.
Ponad tysiąc zarejestrowanych uczestników, ponad pięćdziesięciu prelegentów dyskutować będzie o perspektywach rozwoju branży morskiej, tak w Polsce, jak i na świecie oraz wymieniać swoje doświadczenia i wiedzę. Jedno z najważniejszych wydarzeń branży morskiej w Polsce otworzyła minister Maria Wasiak.
Zwracając się do zebranych, minister przedstawiła ostatnie działania rządu na rzecz rozwoju gospodarki morskiej w Polsce. Mówiła o prowadzonej przez resort działalności legislacyjnej i inwestycyjnej oraz przyjętej przez Radę Ministrów Polityce morskiej RP do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030). M. Wasiak przybliżyła kierunki rozwoju polskiej gospodarki morskiej nakreślone w tym dokumencie.
"Polityka morska RP do roku 2020 jest dokumentem o charakterze strategicznym. Jej realizacja ma na celu zwiększenie udziału sektora gospodarki morskiej w PKB oraz wzrost zatrudnienia w gospodarce morskiej" - stwierdziła.
"Jestem przekonana, że nakreślone priorytety polityki morskiej państwa do 2020 r. z perspektywą do 2030 r., prace legislacyjne, w tym wprowadzone ułatwienia dla przedsiębiorców, a także modernizacja infrastruktury stanowią solidną podstawę dla zrównoważonego i stabilnego rozwoju krajowego sektora morskiego" - podsumowała minister Maria Wasiak.
Uroczystość zainaugurowały również wystąpienia ministra Janusza Piechocińskiego, wiceminister Doroty Pyć oraz wiceminister Doroty Wendel.
– Przemysł stoczniowy jest jedną z najbardziej innowacyjnych gałęzi polskiej gospodarki stawiających na zaawansowane technologie oraz ochronę środowiska naturalnego – powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.
W opinii wicepremiera Piechocińskiego aktualna sytuacja na światowym rynku skłania polskie firmy z sektora stoczniowego do coraz większej dywersyfikacji działalności. – Polskie stocznie koncentrują się na promowaniu rozwoju statków przyjaznych środowisku, wspieraniu inicjatyw dla rozwoju statków specjalistycznych oraz intensyfikacji działalności badawczo–rozwojowej – powiedział. – Produkcja oparta na nowoczesnych technologiach pozwoli na zwiększenie konkurencyjności branży – dodał.
Szef resortu gospodarki podkreślił także, że polskie stocznie remontowe stanowią silną konkurencję dla wiodących stoczni europejskich. – Świadczą one specjalistyczne usługi w zakresie podnoszenia standardów eksploatowanych statków i platform offshore, dostosowując te jednostki do coraz bardziej restrykcyjnych norm w dziedzinie ekologii – powiedział.
Wiceminister Dorota Pyć, mówiąc o inwestycjach, odniosła się do rosnących przeładunków w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. W 2013 r. łączne obroty ładunkowe w potach morskich wyniosły 64,1 mln ton, tj. o 9 proc. więcej niż w roku poprzednim.
"Dynamika wzrostu przeładunków świadczy o rosnącej konkurencyjności polskich portów w regionie Morza Bałtyckiego, a także o coraz lepszym skomunikowaniu z zapleczem, co jest możliwe dzięki realizacji inwestycji w zakresie poprawy infrastruktury portowej oraz dostępu do portów od strony morza i od strony lądu" - powiedziała wiceminister.
D. Pyć podkreśliła również rangę polskich uczelni morskich.
"Szkolnictwo morskie w Polsce prezentuje najwyższy światowy poziom. Absolwenci polskich Akademii Morskich stanowią nie tylko korpus oficerów floty handlowej, ale również zasilają kadry menadżerskie przedsiębiorstw handlu morskiego, portów i administracji morskiej na całym świecie" - dodała.
Z kolei wiceminister Iwona Wendel mówiła o innowacjach i inteligentnym rozwoju.
"Podnoszenie poziomu innowacyjności gospodarki to kluczowy cel polityki rozwojowej Polski oraz całej Unii Europejskiej. Jednym z priorytetów Strategii Europa 2020 r. jest wzrost inteligentny, czyli rozwój gospodarki opartej na wiedzy, nie kopiującej nowoczesnych technologii, lecz je kreujących" – podkreśliła wiceszefowa resortu.
Dodała, że jednym z ważniejszych narzędzi wsparcia innowacyjności w Polsce w najbliższych latach są Programy Inteligentny Rozwój (PO IR), Polska Wschodnia (PO PW) oraz 16 programów regionalnych (RPO).
"Unijne środki zostaną zainwestowane w obszary, w których kraj lub dany region mogą uzyskać przewagę konkurencyjną, czyli tzw. inteligentne specjalizacje" – przypomniała wiceminister Wendel.
Kongres jest platformą dla międzynarodowej współpracy branży morskiej i forum do dyskusji o szeroko pojętej gospodarce morskiej. Biorą w nim udział przedstawiciele środowiska morskiego, a także przedsiębiorcy, politycy, naukowcy i samorządowcy. W programie Kongresu znajdą się panele dyskusyjne, interdyscyplinarne warsztaty, debaty i wykłady plenarne. W tegorocznej edycji wśród spraw, które poruszone zostaną, są takie zagadnienia jak: inteligentne specjalizacje morskie, wykorzystanie zasobów morza i ochrona środowiska morskiego, ekologia i bezpieczeństwo na morzu, energetyka odnawialna. Omówiona zostanie również idea rozbudowy autostrad morskich oraz ich wpływu na rozwój żeglugi, a także kwestia rozwoju europejskich portów morskich w kontekście inteligentnej współpracy na linii miasto-port.
III Międzynarodowy Kongres Morski odbywa się w dniach 10-12 czerwca 2015 r. w Szczecinie.
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"