• <
smartre_2023

RPA chce własnych linii żeglugowych

jm

04.11.2022 13:36

Partnerzy portalu

RPA chce własnych linii żeglugowych - GospodarkaMorska.pl
Fot. IMC-KZN-00074G / Wikipedia

Republika Południowej Afryki ogłosiła plany stworzenia państwowych linii żeglugowych. South African Shipping company (SASCO) ma wystartować już w 2023 roku.

Decyzja rządu RPA związana jest z coraz większymi zakłóceniami łańcucha dostaw, spowodowanymi między innymi restrykcjami pandemicznymi. W rezultacie część serwisów zaczęto planować z pominięciem poszczególnych afrykańskich portów, co wcześniej zgłaszały także inne kraje Czarnego Kontynentu.

Opublikowana przez Departament Transportu RPA ustawa o utworzeniu SASCO wpisuje się w szerszy projekt modernizacji krajowego transportu morskiego. Kapsztad jeszcze w 2017 roku wyszedł z propozycją reorganizacji sektora morskiego, aby pełnił on ważniejszą funkcję dla gospodarki krajowej.

Departament Transportu argumentuje, że RPA generuje duży eksport, stąd tym samym duże zapotrzebowanie na usługi żeglugowe. Powstanie krajowego przewoźnika mogłoby z jednej strony pozwolić na utrzymanie dużej ilości pieniędzy w kraju, z drugiej spriorytetyzowałoby miejscowe porty i towary, co dałoby gospodarce kraju większą pewność i stabilność. SASCO będzie musiało jednak rywalizować także ze światowymi gigantami, takimi jak Maersk, MSC, CMA CGM czy Hapag-Lloyd. Pomimo tego, że niektóre kraje Afryki narzekały w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy na odwoływane serwisy lub pomijanie ich portów, to największe linie żeglugowe w ostatnim czasie bardziej skupiają się na rozwijaniu swoich usług na kontynencie, który wciąż postrzegany jest jako perspektywiczny. Zależność eksportu RPA od zagranicznych firm nie odpowiada jednak rządowi w Pretorii, który podkreśla, że międzynarodowym koncernom nie udaje się uchronić gospodarki kraju przed zakłóceniami w łańcuchu dostaw, co jest szczególnie bolesne w czasie klęsk żywiołowych lub konfliktów międzynarodowych. W uzasadnieniu podano także, że RPA jest jedynym krajem spośród państw ekonomicznego aliansu państw rozwijających się BRICS, w skład którego wchodzą poza Południową Afryką także Brazylia, Rosja, Indie i Chiny, który nie posiada własnej flot handlowej.

Rząd chce zapewnić SASCO warunki rynkowej przewagi po uruchomieniu linii – przewoźnik ma mieć preferencyjną pozycję w organizacji eksportu i importu. Zarządzać koncernem będzie minister transportu, powołana zostanie rada nadzorcza i dyrektor. SASCO ma zajmować się nie tylko administrowaniem flotą statków handlowych, ale również odprawą, przeładunkami, magazynowaniem, usługami logistycznymi i nadzorowaniem infrastrukturą przeładunkowo-magazynową. W grę wchodzi zarówno transport kontenerowy, masowy, tankowce i żegluga przybrzeżna. SASCO ma również móc prowadzić operacje bunkrowania.

Nie wiadomo jeszcze jakimi jednostkami dysponować będzie przewoźnik. Ustawa zobowiązuje rząd do pozyskania kontenerowca, tankowca na potrzeby transportu ropy natowej, chemikaliowca, wielozadaniowej jednostki do przewozu ładunków suchych, jak węgiel i zboże, feedera obsługującego żeglugę przybrzeżną oraz co najmniej jednej barki bunkrowej. Rząd zakłada, że mogą to być jednostki zakupione od innych przedsiębiorstw lub pozyskane w ramach przejmowania całych firm. Fundusze na stworzenie SASCO ma zapewnić państwo oraz południowoafrykańska Industrial Development Corporation.

Choć założono, że firma rozpocznie funkcjonowanie w przyszłym roku, nie znany jest dokładny harmonogram prac nad jej utworzeniem. Poinformowano jedynie, że wkrótce rozpoczną się spotkania z interesariuszami, które mają pozwolić na pozyskanie informacji o ich potencjalnym zainteresowaniu i możliwości zaangażowania się w organizację SASCO.


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.