• <
nauta_2024

Rozpoczyna się budowa pierwszego statku do transportu załogi dla morskiej energetyki wiatrowej w USA

08.08.2023 11:58 Źródło: ECO
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rozpoczyna się budowa pierwszego statku do transportu załogi dla morskiej energetyki wiatrowej w USA

Partnerzy portalu

Edison Chouest Offshore

Amerykański operator statków offshore Edison Chouest Offshore (ECO) rozpoczął budowę pierwszego w historii amerykańskiego przemysłu morskiej energetyki wiatrowej w postaci małego statku przeznaczonego do transportu załogi (CTV), zaprojektowanego przez Chartwell Marine (Chartwell). Działalność ma rozpocząć latem 2024 roku dla lidera morskiej energetyki wiatrowej Ørsted i ich partnera joint venture z siedzibą w USA, Eversource Energy.

Budowa rozpoczęła się w lipcu 2023 roku w stoczni Edison Chouest w Luizjanie, wykorzystując komponenty od dostawców z USA. ECO zarządza przy tym całym procesem budowy i eksploatacji. Projekt wykonany przez Chartwell jest z kolei odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na amerykańskim rynku morskiej energii wiatrowej na niskoemisyjne, opłacalne statki pomocnicze, a zoptymalizowany kształt kadłuba katamaranu ma zapewniać niskie zużycie paliwa, a przy tym stabilność i zwrotność na wzburzonych wodach. Zintegrowany układ napędowy Volvo Penta (integrated propulsion system IPS), jako pierwszy w tego typu jednostkach, ma zapewnić operatorom wysoką moc i wydajność, a także komfort na pokładzie. System umożliwi korzystanie z wielu opcjonalnych cech i funkcji, obejmujących skierowane do przodu, podwójne przeciwbieżne śruby napędowe z indywidualnie sterowanym IPS pod kadłubem.


Fot. Edison Chouest Offshore


- Ten statek jest małym, ale niezbędnym elementem łańcucha łączącym ze sobą nawodne jednostki serwisowe i turbiny. Inżynierowie muszą szybko i bezpiecznie przechodzić z większych statków do turbin, a my postanowiliśmy zaprojektować zwinny i opływowy statek, który ułatwi cały proces. Nie jest jeden rozmiar dla wszystkich, gdyż turbiny występują w różnych konfiguracjach, z różnymi wymaganiami dotyczącymi skutecznego transferu załogi. Dlatego współpracowaliśmy z Ørsted, aby dokładnie przetestować i dostosować nasz projekt do konkretnych potrzeb portfela joint venture. Jesteśmy wdzięczni za ich współpracę i zaszczyceni, że efekt naszych prac jest pierwszym na wodach USA obsługującym branżę odnawialnych źródeł energii, nie mniej z Edisonem Chouestem za sterami -  stwierdził dyrektor zarządzający Chartwell Andy Page.

 - Ten statek jest kolejnym przykładem na to, że amerykańska morska energetyka wiatrowa zapewnia możliwości gospodarcze i tworzy miejsca pracy w całych Stanach Zjednoczonych. Współpracując z Chartwell i Edison Chouest w celu dostarczenia innowacyjnego projektu, który uwzględnia system Get Up Safe firmy Ørsted, statek reprezentuje pomysłowość firm w przestrzeni morskiej w zakresie dostarczania najnowocześniejszych, specjalnie zbudowanych statków do bezpiecznych i wydajnych operacji na morzu. To partnerstwo jest przykładem innowacji, służąc przyszłemu rozwojowi amerykańskiego przemysłu morskiej energetyki wiatrowej - powiedział dyrektor operacyjny Ørsted w USA Mikkel Mæhlisen

- ECO Edison potrzebował idealnego partnera do tego przedsięwzięcia, a Chartwell znalazł się w odpowiednim momencie. Ponieważ staramy się dalej rozwijać naszą flotę i aktywować ją w ramach rosnącej liczby morskich projektów wiatrowych, kluczowe będzie utrzymanie wydajności naszych transferów pracowników i wysokiego poziomu dostępności technicznej. Dywersyfikacja zakresu używanych przez nas statków jest jednym ze sposobów, w jaki możemy to osiągnąć, ale równie ważne jest upewnienie się, że są one najlepsze w swojej klasie - podkreślił wiceprezes ds. odnawialnych źródeł energii w ECO Michael Braid.

Zaledwie 12-metrowy statek do transferu załogi (Crew Transfer Vessel, CTV) może pomieścić do 12 osób i został zaprojektowany tak, aby dało się go bezpiecznie utrzymywać na pełnym morzu w pobliżu farm wiatrowych podczas dłuższych pobytów, oferując kluczowym pracownikom wygodny i wydajny dostęp do turbin, statków i innej krytycznej infrastruktury przedsięwzięcia. Ściśle współpracując z Ørsted podczas całego procesu projektowania, Chartwell przeprowadził testy w styczniu 2023 roku, aby zasymulować i dostosować się do specyfikacji turbin wiatrowych, które zostaną zainstalowane w północno-wschodniej części USA. Podjęto też rozważania w celu ułatwienia systemu Get Up Safe firmy Ørsted, który jest rozwiązaniem dźwigowym z kompensacją ruchu, umożliwiającym technikom bezpieczne przemieszczanie się między małymi ruchomymi statkami a morskimi turbinami wiatrowymi bez użycia drabiny.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.