W piątek w Gdyni rozpoczęło się 24. Forum Gospodarki Morskiej. W trakcie wydarzenia prelegenci pięciu paneli tematycznych dyskutują o bieżącej sytuacji w poszczególnych sektorach gospodarki morskiej i analizują wyzwania stojące przed branżą, m.in. w kontekście sytuacji geopolitycznej.
24. Forum Gospodarki Morskiej odbywa się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił podczas swojego wystąpienia, że wydarzenie na stałe wpisało się na listę najważniejszych wydarzeń branży morskiej w Polsce. Zaznaczył, że polski rząd obrał zdecydowany kurs w kontekście gospodarki morskiej.
- Ten kurs można określić jednym słowem: rozwój. Ale rozwój to dzisiaj coś więcej. Rozwój gospodarki morskiej to zwiększenie szeroko rozumianego bezpieczeństwa naszego kraju. Gospodarka morska, porty, żegluga. To jest wszystko, co wiąże się z naszym bezpieczeństwem gospodarczym, bezpieczeństwem energetycznym, militarnym czy żywnościowym – wyjaśnił.
Zapewnił, że w Ministerstwie Infrastruktury trwają intensywne prace w celu przyspieszenia budowy Drogi Czerwonej - trasy, która połączy nabrzeże gdyńskiego portu z obwodnicą Trójmiasta.
- Prowadzimy konsultacje, już mamy wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu dla strategicznych inwestycji, gdzie wpisana jest wprost Droga Czerwona - po to, aby skrócić czas wydawania niezbędnych dokumentów. Środki finansowe, które zostały zagwarantowane, pozwalają na zagospodarowanie blisko 5 mld zł na realizację Drogi Czerwonej i remont Estakady Kwiatkowskiego. My nad tym bardzo pilnie pracujemy, bo zdajemy sobie z tego sprawę, że rozwój portu w Gdyni jest niezbędny – powiedział Marchewka.
Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek podkreśliła, że miasto od blisko stu lat patrzy na gospodarkę morską z wizją i szuka potencjału rozwoju.
- Myślę, że takie spotkanie jak dzisiaj ten potencjał rozwoju wielokrotnie intensyfikuje. Z marzenia i wiary w słuszność tej drogi zrodziło się nasze miasto, ale również współpraca z gdyńskim portem – mówiła.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej opiera się na pięciu głównych blokach tematycznych: porty morskie, logistyka morska, energia odnawialna, biznes w żeglarstwie oraz cyberbezpieczeństwo i żegluga autonomiczna.
Jednym z elementów wydarzenia była prezentacja projektu budowy następcy „Daru Młodzieży”. Według wstępnych założeń jednostka ma być trzymasztowym pełnorejowcem, o długości kadłuba ok. 96 m. Na statku oprócz 120 praktykantów ma znaleźć się miejsce dla 33 członków załogi stałej i 12 pasażerów.
- Jesteśmy w tej chwili na starcie. To nie jest jeszcze meta, ale jest kasa, jest pomysł i mam nadzieję, że nie zabraknie nam determinacji, żeby się to udało – powiedział rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni prof. Adam Weintrit.
Pod koniec września Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025-2029”, przedłożoną przez ministra infrastruktury.
Celem programu jest zaprojektowanie, budowa i wyposażenie statku szkolnego (żaglowca) dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz statku szkolno-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie. Realizacja projektu podniesie poziom kształcenia kadr oraz rozwój badań morskich w Polsce. Rząd przeznaczy na program prawie 1 mld zł do 2029 roku.
KPRM podała, że obecna infrastruktura szkoleniowa i badawcza uczelni morskich wymaga unowocześnienia. Najważniejsze jednostki pływające mają nawet 45 lat. Statki „Nawigator XXI” (Politechniki Morskiej w Szczecinie) i „Dar Młodzieży” (Uniwersytetu Morskiego w Gdyni) są wyeksploatowane i nie spełniają już aktualnych standardów, które obowiązują dla tego typu jednostek.
dsok/ mmu/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów