• <
nauta_2024

Rozpoczęło się 24. Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rozpoczęło się 24. Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni
Fot. GospodarkaMorska.pl

W piątek w Gdyni rozpoczęło się 24. Forum Gospodarki Morskiej. W trakcie wydarzenia prelegenci pięciu paneli tematycznych dyskutują o bieżącej sytuacji w poszczególnych sektorach gospodarki morskiej i analizują wyzwania stojące przed branżą, m.in. w kontekście sytuacji geopolitycznej.

24. Forum Gospodarki Morskiej odbywa się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił podczas swojego wystąpienia, że wydarzenie na stałe wpisało się na listę najważniejszych wydarzeń branży morskiej w Polsce. Zaznaczył, że polski rząd obrał zdecydowany kurs w kontekście gospodarki morskiej.

- Ten kurs można określić jednym słowem: rozwój. Ale rozwój to dzisiaj coś więcej. Rozwój gospodarki morskiej to zwiększenie szeroko rozumianego bezpieczeństwa naszego kraju. Gospodarka morska, porty, żegluga. To jest wszystko, co wiąże się z naszym bezpieczeństwem gospodarczym, bezpieczeństwem energetycznym, militarnym czy żywnościowym – wyjaśnił.

Zapewnił, że w Ministerstwie Infrastruktury trwają intensywne prace w celu przyspieszenia budowy Drogi Czerwonej - trasy, która połączy nabrzeże gdyńskiego portu z obwodnicą Trójmiasta.

- Prowadzimy konsultacje, już mamy wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu dla strategicznych inwestycji, gdzie wpisana jest wprost Droga Czerwona - po to, aby skrócić czas wydawania niezbędnych dokumentów. Środki finansowe, które zostały zagwarantowane, pozwalają na zagospodarowanie blisko 5 mld zł na realizację Drogi Czerwonej i remont Estakady Kwiatkowskiego. My nad tym bardzo pilnie pracujemy, bo zdajemy sobie z tego sprawę, że rozwój portu w Gdyni jest niezbędny – powiedział Marchewka.

Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek podkreśliła, że miasto od blisko stu lat patrzy na gospodarkę morską z wizją i szuka potencjału rozwoju.

- Myślę, że takie spotkanie jak dzisiaj ten potencjał rozwoju wielokrotnie intensyfikuje. Z marzenia i wiary w słuszność tej drogi zrodziło się nasze miasto, ale również współpraca z gdyńskim portem – mówiła.

Fot. GospodarkaMorska.pl


Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej opiera się na pięciu głównych blokach tematycznych: porty morskie, logistyka morska, energia odnawialna, biznes w żeglarstwie oraz cyberbezpieczeństwo i żegluga autonomiczna.

Jednym z elementów wydarzenia była prezentacja projektu budowy następcy „Daru Młodzieży”. Według wstępnych założeń jednostka ma być trzymasztowym pełnorejowcem, o długości kadłuba ok. 96 m. Na statku oprócz 120 praktykantów ma znaleźć się miejsce dla 33 członków załogi stałej i 12 pasażerów.

- Jesteśmy w tej chwili na starcie. To nie jest jeszcze meta, ale jest kasa, jest pomysł i mam nadzieję, że nie zabraknie nam determinacji, żeby się to udało – powiedział rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni prof. Adam Weintrit.

Pod koniec września Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025-2029”, przedłożoną przez ministra infrastruktury.

Celem programu jest zaprojektowanie, budowa i wyposażenie statku szkolnego (żaglowca) dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz statku szkolno-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie. Realizacja projektu podniesie poziom kształcenia kadr oraz rozwój badań morskich w Polsce. Rząd przeznaczy na program prawie 1 mld zł do 2029 roku.

KPRM podała, że obecna infrastruktura szkoleniowa i badawcza uczelni morskich wymaga unowocześnienia. Najważniejsze jednostki pływające mają nawet 45 lat. Statki „Nawigator XXI” (Politechniki Morskiej w Szczecinie) i „Dar Młodzieży” (Uniwersytetu Morskiego w Gdyni) są wyeksploatowane i nie spełniają już aktualnych standardów, które obowiązują dla tego typu jednostek. 

dsok/ mmu/

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.