Znajdujący się w Porcie Gdańsk terminal kontenerowy Baltic Hub poinformował o wynikach za lipiec tego roku. Był on wyjątkowo udany, a także udało się przebić wcześniejszy rekord. To jeden z efektów trwających inwestycji, związanych choćby z budową i otwarciem nabrzeża T3, które już przyjmuje i obsługuje statki.
Jak informuje sam terminal na portalu Linkedin, lipiec 2025 przyniósł rekordowe wyniki w niemal każdym obszarze działalności, od przeładunków kolejowych po obsługę kontenerów i ciężarówek. Na bocznicy kolejowej Baltic Hub przeładowano 66 895 TEU. Jest to najlepszy miesięczny wynik w historii terminala, o 3,5 tys. TEU wyższy niż dotychczasowy rekord z października 2024.
Równolegle cały terminal osiągnął również rekordowy poziom przeładunków, 244 752 TEU, co odpowiada 141 113 kontenerom. W sumie obsłużono 93 909 kontenerów w ciągu miesiąca, gdy w czerwcu tego roku było to 85 003. Ponadto odprawiono 66 825 ciężarówek, gdy również w czerwcu br. było to 61 886 pojazdów. Wskazuje to, że wraz z rozbudową infrastruktury terminal może nawet miesiąc po miesiącu bić swoje kolejne rekordy.
Rosnąca skala przeładunków ma być osiągnięciem działania w ramach całego łańcucha logistycznego, na który składają się m.in. cztery suwnice RMG, siedem torów o długości 750 metrów i system OCR wspierający efektywność i bezpieczeństwo, rejestrujący ciężarówki i kontenery wjeżdżające na teren terminala.
Coraz lepsze wyniki sugerują, że 2025 rok będzie nawet bardziej udany niż poprzedni dla Baltic Hub. W 2024 roku gdański terminal osiągnął wynik operacyjny na poziomie 2 242 401 TEU, o 191 588 TEU więcej niż w 2023 roku.
Na początku czerwca miał miejsce przełomowy moment w historii obiektu, gdyż otwarto wtedy terminal T3, który nawet o 1,5 mln TEU zwiększy przepustowość terminalu w przeładunku kontenerów. To sprawi, że całkowita, roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hubu wzrośnie do 4,5 mln TEU. Obok powierzchni 36 ha, która jest w stanie przyjąć kontenery, zdolności przeładunkowe zwiększyło nowe wyposażenie w postaci 20 zautomatyzowanych suwnic RMG i siedmiu półautomatycznych suwnic nabrzeżowych STS, obsługiwanych zdalnie przez operatorów.
Co trzeba nadmienić, już wcześniej na terenie nabrzeża miały miejsce testowe zawinięcia. Już 24 lutego tego roku przybył tam pierwszy statek, kontenerowiec CMA CGM Tivoli. Potem pojawiały się kolejne, a wraz z instalacją kolejnych elementów wyposażenia portowego terminal mógł przystosować się do nowej sytuacji.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny