Radni Gdańska na czwartkowej sesji zgodzili się na przeznaczenie 30 mln zł na remont mostu Siennickiego zamkniętego na początku stycznia ze względu na zły stan techniczny. W tym roku na ten cel będzie 9 mln zł, w następnym 15 mln zł i 6 mln zł w kolejnym.
Radni jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie przyjęcia Wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Gdańska, która zakłada m.in. przeznaczenie 30 mln zł na remont mostu Siennickiego.
Harmonogram zakłada, że w tym roku na modernizację mostu zostanie przeznaczone 9 mln zł. W 2026 roku – 15 mln zł i 6 mln zł w 2027 r.
Skarbnik miasta Izabela Kuś poinformowała, że w tym roku w związku z przeznaczeniem pieniędzy na remont mostu przesunięte zostaną zaplanowane wcześniej trzy zadania: rozwój sieci buspasów, rewaloryzacja ulic Głównego Miasta i przebudowa skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich i Bema.
Most Siennicki został zamknięty 10 stycznia z powodu złego stanu technicznego. Badania przeprowadzone przez ekspertów z Politechniki Gdańskiej wykazały, że przyczółki przeprawy zaczynają się przesuwać, co grozi osunięciem konstrukcji. Remont ma potrwać około dwóch lat
Most Siennicki, obok mostu wantowego i tunelu pod Martwą Wisłą, jest jedną z przepraw, którymi mieszkańcy dzielnicy Stogów, Przeróbki i Górek Zachodnich mogą dostać się do centrum miasta.
Przed podjęciem uchwały odbyła się burzliwa dyskusja na temat remontu mostu i działania władz miasta. Radni PiS zarzucili władzom miasta zbyt opieszałe działanie związane z naprawą mostu. Ich zdaniem można było ją przeprowadzić kilka lat wcześniej.
Radny Majewski z PIS stwierdził, że władze Gdańska wiedziały o złym stanie mostu już w maju 2024 r.
"Eksperci Politechniki Gdańskiej wskazywali wprost, że grozi katastrofą budowlaną i może wymagać zamknięcia w każdej chwili. Mimo to prezydent Dulkiewicz milczała (...), nie zabezpieczono wówczas tymczasowej przeprawy, promu czy komunikacji miejskiej" – powiedział.
W środę biuro prasowe miasta przedstawiło harmonogram dotychczasowych działań. Wynika z niego, że w kwietniu 2024 r. miasto podpisało umowę z nowym wykonawcą, który realizuje projekt inwestycji. Miesiąc później eksperci z Politechniki Gdańskiej wydali opinię techniczną o przemieszczania się przyczółków i zalecili m.in. wprowadzenie monitoringu przemieszczeń przyczółków i oględzin konstrukcji dwa razy w tygodniu. Od maja do grudnia 2024 r. prowadzony był co tydzień monitoring obiektu.
Poinformowało również, że na część zakresu robót przy moście nie będzie potrzebne pozwolenie na budowę, co przyspieszy procedurę o około 30 dni.
W ubiegłą sobotę z powodu zamknięcia mostu została uruchomiona darmowa przeprawa promowa łącząca Śródmieście z Wyspą Portową. Miesięczny koszt jej utrzymania to blisko 700 tys. zł. Umowę na przeprawę miasto podpisało z Żeglugą Gdańską na czas nieokreślony z możliwością jej anulowania.
pm/ joz/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland